۱۴۰۱ خرداد ۷, شنبه

با فراوانی ۳۱۵ گونه جانوری؛ ۲۶ گونه جانوری در همدان در خطر انقراض

معاون حفاظت محیط زیست همدان از شناسایی ۲۶ گونه جانوری در درجه‌های مختلف آسیب پذیری در خطر انقراض خبر داد.

 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مرکزهمدان ؛ مهدی صفی خانی گفت: از این ۲۶ گونه درخطر انقراض، ۵ گونه به خزندگان، ۱۷ گونه به پرندگان و ۴ گونه به پستانداران اختصاص دارد.

وی افزود: برخی از گونه‌های جانوری از بین خزندگان لاک پشت مهمیز دار، از بین پرندگان ترلان، بحری، بالابان، غاز پیشانی سفید کوچک، میش مرغ و از بین پستانداران پایکا، زرده بر و سیاه گوش را می‌توان به عنوان گونه‌های جانوری در معرض خطر استان همدان نام برد.

معاون حفاظت محیط زیست همدان تصریح کرد: تاکنون بیش از ۳۱۵ گونه جانوری در استان شناسایی شده است که این گونه‌های جانوری شامل ۴ گونه دوزیست، ۴۵ گونه خزنده، بیش از ۱۹۰گونه پرنده، ۳۴گونه پستاندار و ۳۹ گونه ماهی هستند.

صفی خانی گفت: تراکم جمعیت انسانی در واحد سطح وضعیت حفاظت جانوری را در استان محدود می‌کند و از طرفی گونه‌های جانوری محدودیت دارند.

وی افزود: همدان، استان کوچک و به لحاظ جمعیت نیز متراکم است و امکانات و نیاز‌هایی که این جمعیت در زندگی روزمره دارند در محدوده کوچکی متمرکزشده و همین امر موجب شده است زیستگاه‌های گونه‌های جانوری و حتی گونه‌های گیاهی را با محدودیت مواجه کند و شرایط تراکمی را محدود کند، اما به هر شکل جزو استان‌هایی است که تراکم جمعیت جانوری خوبی به نسبت وسعت و محدوده‌های استان دارد.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی ا حفاظت محیط زیست همدان گفت: شاید به لحاظ جمعیتی گونه‌های جانوری استان همدان به دلیل محدودیت زیستگاهی جمعیت بالایی نداشته باشد و این محدودیت و قطع ارتباط‌های مهاجرتی و کریدور‌های ارتباطی که گونه‌های جانوری با هم دارند به واسطه شرایط موجود در استان تا حدودی محدودشان می‌کند، اما کم بودن جمعیت جانوری و محدود بودن وسعت مناطق تحت مدیریت و یا مناطق زیستگاهی حیات وحش دلیل بر بی اهمیت بودن آن نیست و باید در استانی، چون استان همدان اهمیت این زیستگاه‌ها و جمعیت‌های کم را بیشتر بدانیم چرا که به واسطه شرایطی که داریم آسیب پذیرتر هم هستند.

صفی خانی افزود: در استان همدان وقتی به خانگرمز وارد می‌شوید یکباره تراکم بالای حیات وحش را می‌توان دید، اما نباید فراموش کرد که این تراکم بالای جمعیت در این واحد، چون گستردگی زیادی ندارد اگر بیماری حادث شود سریعتر منطقه آسیب دیده و جمعیت حیات وحش آسیب می‌بیند.

 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر