۱۴۰۱ اردیبهشت ۲۸, چهارشنبه

طرح بایوجمی ۲۰۰ هکتار ازقلب تالاب انزلی را خشکاند


طرح بایوجمی ۲۰۰ هکتار ازقلب تالاب انزلی را خشکاند

مدیر کل محیط زیست استان گیلان با انتقاد از برخی از طرح های خسارت زا برای تالاب انزلی اظهار داشت: در سال ۹۷ اجرای طرح بایوجمی علاوه بر خسارت های زیست محیطی و ورود موادی مثل دی اکسید تیتانیوم، موجب خشکی ۲۰۰ هکتار از پناهگاه های حیات وحش سرخانکل شد.

به گزارش ایرنا، رضا زمانی روز سه شنبه در حاشیه بازدید از تالاب بین المللی انزلی در جمع خبرنگاران گفت: برای طرح بایوجمی ۸۵۰ میلیارد تومان اعتبار اختصاص یافت که بخشی از آن هزینه شد. در خصوص این طرح ده ها پرسش هنوز باقی است از جمله یکی از سوالات اساسی این است که اگر هدف مسولان وقت احیا تالاب انزلی بود چرا بعد از توقف پروژه به دلایل فنی و حقوقی و قضایی به سایر مشکلات الویت دارتالاب مانند احداث سیستم های تصفیه فاضلاب و مدیریت رسوب پرداخته نشد.

وی با بیان اینکه این بودجه می توانست بسیاری از مشکلات تالاب را در بخش های دیگر در زمان مناسب حل کند، تصریح کرد: برای احیای تالاب انزلی برنامه زمانبدی هفت ساله تعیین شده که ۲ سال از آن گذشته و پنج سال دیگر ادامه دارد که با توجه به تاکیدات استاندار در قالب تیم مدیریتی به صورت ستاد ملی برنامه ریزی می شود.

مدیرکل محیط زیست گیلان تالاب انزلی را یکی از باارزش ترین اکوسیستم های حاضر و یکی از تالاب های عضو کنوانسیون رامسر دانست که زیستگاه پرندگان و آبزیان ارزشمند استخوانی است و افزود: این تالاب از نظر اقتصادی ، اجتماعی و گردشگری برای گیلان و کشور بسیار ارزشمند است .

زمانی با بیان اینکه سالانه ۶۰۰ هزار تُن رسوبات بالا دست و فاضلابهای شهرهای همجوار تالاب و رشت به تالاب انزلی وارد می شود، گفت: رویش گیاهان مهاجمی مانند سنبل آبی که بیش از ۶ هزار هکتار از پهنه تالاب انزلی را گرفته  است نتیجه ورود این حجم از رسوبات است.

طرح تصفیه و زیست پالایی تالاب انزلی به منظور کاهش عمق لجن به روش بایوجمی با اعتبار ۸۵۰ میلیارد تومانی ابتدا به صورت آزمایشی در استخرهای حاشیه تالاب انجام و بر اساس تفاهم نامه‌ای که با شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان منعقد شده؛ قرار بود ۲۰۰ هکتار از تالاب بین المللی انزلی ایزوله و از بخش‌های دیگر تالاب جداسازی و از این ماده برای کاهش لجن در آن محدوده استفاده شود.

هشدار دادستان انزلی 

دادستان انزلی نیز با بیان اینکه ترک فعل های عدیده ای از سوی ادارات مختلف نسبت به تالاب انزلی صورت گرفته است متذکر شد: شرکت آب منطقه ای بر اساس ماده ۲ قانون توزیع عادلانه آب متولی اصلی دارای سند مالکیت تالاب محسوب می شود و در آینده که مالکیت تالاب انزلی به محیط زیست واگذار می شود باید در خصوص تصرفات بسترهای تالاب و ترک فعل هایی که انجام می شود متولی اصلی و کامل اداره محیط زیست باشد.

اکبر سبحانی تاکید کرد: با توجه به این ترک فعل ها تالاب انزلی رها شده و آسیب های متعددی که با ورود رسوبات در این تالاب جمع شده کاهش عمق تالاب انزلی را در پی داشته است.

احیای تالاب انزلی نیازمند کار فراقوه ای

فرماندار انزلی نیز با بیان اینکه موضوع احیای تالاب مساله ای فراقوه ای است اظهار داشت: دولت به تنهایی درگیر احیای تالاب نیست بلکه دستگاه قضا و نمایندگان مجلس هم باید در کنار دولت اهتمام ویژه داشته باشند.

محمد پورخوش سعادت اضافه کرد: پیگیری هایی که در دولت جدید در خصوص تالاب انزلی انجام شده منبعث از مباحث کارشناسی و فعالیت هایی است که حامیان محیط زیست در گذشته داشتند. در گذشته طرح های تخریبی گسترده ای در خصوص تالاب انزلی انجام شده که وضعیت فعلی ناشی از همین موضوع است .

وی ادامه داد: در حوزه تالاب زمان زیادی تلف شده و بخشی از زمان را از دست داده ایم. تالاب انزلی وضعیت خوبی ندارد و دولت هم با توجه به گزارشات کارشناسی به دنبال احیای وضعیت فعلی تالاب است.

 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر