۱۴۰۰ بهمن ۲۵, دوشنبه

انتقاد همسر نازنین زاغری از ناکامی بریتانیا در آزاد کردن این دوتابعیتی زندانی در ایران



همسر نازنین زاغری زندانی دوتابعیتی ایرانی بریتانیایی می‌گوید توافقی که قرار بود میان تهران و لندن بر سر آزادی نازنین زاغری انجام شود، با شکست همراه شده است.

نازنین زاغری شهروند ۴۳ ساله ایرانی-بریتانیایی است که در سال ۱۳۹۵ هنگام خروج از ایران بازداشت و سپس با ‌اتهامات امنیتی روبرو و به پنج سال زندان محکوم شد. خانم زاغری در سال ۱۳۹۹ و در جریان همه‌گیری کرونا به طور موقت از زندان آزاد شد، اما یکسال بعد دادگاه دوباره او را به مجازات دیگری محکوم کرد.

ریچارد رتکلیف، همسر نازنین زاغری، در گفت‌وگویی با روزنامه گاردین که گزارش آن روز یکشنبه منتشر شد، گفته است نازنین زاغری «از این که زندگی‌اش دزدیده شده عصبانی است و خواهان آن است که بریتانیا هر چه سریعتر برای تضمین آزادی او کاری انجام دهد.»

مهرماه سال جاری هنگام دیدار لیز تراس، وزیر خارجه بریتانیا، با حسین ‌امیرعبداللهیان، همتای ایرانی‌اش در نیویورک، وزیر امور خارجه ایران در پاسخ به تقاضای آزادی نازنین زاغری بار دیگر بر لزوم بازپرداخت بدهی ۴۰۰ میلیون پوندی بریتانیا به ایران تأکید کرد.
دختر هفت ساله نازنین زاغری جایزه «شجاعت زیر آتش» را از طرف مادرش دریافت کرد
حدود ۵۰ سال پیش، دولت ایران برای خرید چندین دستگاه تانک و نفربر‌ زرهی قراردادی را با بریتانیا امضا و مبلغی را نیز پرداخت کرد، اما با وقوع انقلاب ۵۷ اجرای این قرارداد متوقف شد.

این دو کشور بار‌ها بر سر بازپرداخت مبلغ قرارداد مذاکره کرده‌اند، اما این مذاکرات هنوز به نتیجه نرسیده است.

بوریس جانسون نخست وزیر بریتانیا، آبان ماه گذشته و چند روز پس از سفر علی باقری کنی معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران به لندن پرداخت این بدهی به صورت نقدی را گزینه‌ای قابل بررسی و محتمل دانست؛ احتمالی که امروز به گفته ریچارد رتکلیف با شکست همراه شده است.

ریچارد رتکلیف در مجلس عوام بریتانیا درباره گروگان بودن همسرش در ایران سخن می‌گوید
به نوشته گاردین شماری از نمایندگان پارلمان بریتانیا از توافق لندن و بریتانیا برای آزادی نازنین زاغری در تابستان گذشته خبر دادند. در حالی که مقام‌های دولت از اظهارنظر در مورد هرگونه توافق با ایران در این زمینه خودداری می‌کنند.

ریچارد رتکلیف به گاردین گفته که نازنین زاغری از این که هنوز در زندان است بسیار ناامید و سرخورده شده است. خانم زاغری گفته است که می‌خواهد هرچه زودتر به خانه برگردد، و از این که موضوع او برای دولت بریتانیا در فوریت قرار ندارد، انتقاد کرده است.

ایالات متحده و متحدان آن می‌گویند جمهوری اسلامی از شهروندان خارجی و ایرانی‌های دوتابعیتی بازداشتی به عنوان اهرم فشار در مذاکرات با کشور‌های غربی استفاده می‌کند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر