۱۴۰۰ اسفند ۶, جمعه

معاون ستاد حقوق بشر ایران: اعدام کودکان نقض حقوق بشر نیست


مجید تفرشی، معاون ستاد حقوق بشر ایران، در مصاحبه‌ای در پاسخ به انتقاد سازمان ملل متحد در مورد اعدام کودکان در کشورش گفت: «اعدام کودک‌ – مجرمان نقض حقوق بشر تلقی نمی‌شود و انتقاد از این کار منصفانه نیست.»

به گزارش خبرگزاری «فرانسه»، تفرشی عنوان کرد منظور ما از اعدام کودکان، افراد پنج یا شش ساله نیست، ما از افراد زیر 18 سال صحبت می‌کنیم که بلوغ آن‌ها توسط دادگاه تایید شده باشد، در ایران «سه تا چهار مرتبه در سال» افراد زیر سن قانونی اعدام می‌شوند. او همچنین در مورد مجازات اعدام در ایران گفت: «این قانون مجازات اسلامی است که طبق کتاب مقدس قرآن نوشته شده و این حق را به خانواده قاتل می‌دهد تا از مجازات اعدام استفاده کنند.» قانون که تفرشی از آن به عنوان چشم در مقابل چشم استفاده کرد.
تفرشی با رد انتقادات بین‌المللی از ایران در زمینه اعدام‌ها بیان کرد: «هدف اصلی شورا به حداقل رساندن اعدام‌ها تا حد ممکن است، این تلاشی است که هیچکس آن را تحسین نمی‌کند.»
این درحالی است که سازمان ملل و نهادهای حقوق بشری به‌طور دائم ایران را به‌دلیل اعدام کودک‌‌ مجرمان که نقض کنوانسیون حقوق کودکان است مورد انتقاد قرار می‌دهند.
آنتونی گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، ماه گذشته در گزارشی در رابطه با وضعیت حقوق بشر در ایران نسبت به شمار بالای اعدام‌ها در این کشور و پنهانکاری حکومت ابراز نگرانی کرد.
میشل باشله، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد نیز هفته گذشته، به اجرای گسترده حکم اعدام در ایران اشاره کرد و گفت: «بیش از 80 کودک – مجرم در معرض مجازات اعدام هستند که حکم اعدام 4 نفر آن‌ها قریب‌الوقوع است.»
بنا به گزارش سازمان ملل، ایران در سال گذشته، حداقل چهار کودک – مجرم که «مرتکب قتل شده‌ بودند» را اعدام کرده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر