۱۴۰۰ بهمن ۲۸, پنجشنبه

آقای استاندار توجه فرمایید؛ صدای این دانش‌آموزان را کسی می‌شنود؟


خراسان جنوبی مدرسه طبس مسینا همان مدرسه معروف است که کلنگ احداث آن بیش از یک سال گذشته بر زمین خورده، اما اکنون به دلخوشی واهی برای دانش‌آموزان تبدیل شده است.

نامه‌ای به دفتر ایسنا می‌رسد؛ محتوای نامه در مورد یک مدرسه است؛ مدرسه‌ای که انگار فراموش شده و دانش‌آموزانش مجبورند در میان وعده وعیدهای امروز و فردا در زیر سقف‌های لرزان و یا در کنار بخاری‌های ناایمن درس بخوانند.

به گزارش ایسنا، قصه مربوط به ساخت مدرسه‌ای است که مدت‌ها قبل وعده‌اش به دانش‌آموزان منطقه طبس مَسینا در شهرستان درمیان، داده شده، اما اکنون با گذشت بیش از یک سال از این وعده‌ها هنوز حتی آجری بالا نرفته است. استاندار وقت آن زمان این تفاهم نامه را امضا کرد و شرکت ایمیدرو متعهد به ساخت این مدرسه شد، اما اکنون بعد از گذشت یک سال این شرکت حاضر به همکاری و اجرای قرارداد نیست که از استاندار انتظار داریم این موضوع را پیگیری کند.

۱۸ مهرماه سال ۹۹ بود که خبری در رسانه‌ها منتشر شد. این خبر این گونه بود که «عملیات اجرایی ساخت مدرسه شبانه روزی طبس مسینا در خراسان جنوبی آغاز شد». این آموزشگاه با مشارکت اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان‌جنوبی، صنایع ملی مس ایران قرار بود تاسیس شود و اکنون با گذشت بیش از یک سال کلنگش هنوز در آن محوطه باقی مانده است!.

مسئولان انجمن این مدرسه که در واقع والدین دانش‌آموزان این مدرسه هستند، نامه‌ای به خبرگزاری ایسنا می‌نویسند تا حداقل رسانه فریادرس آواهای دانش‌آموزان باشد. ایسنا این مسئله را پیگیری کرد و به قول‌هایی رسید که انگار تنها برای دلخوشی بودند، وعده‌هایی که امید تحققش اکنون در دل‌های دانش آموزان وجود ندارد. خبرگزاری ایسنا نیز پس از صحبت با انجمن مدرسه از آموزش و پرورش جویای این مشکل شد که آموزش و پرورش اعلام کرد هیچ تعهدی برای ساخت مدارس ندارد؛ بنابراین به سراغ اداره کل نوسازی مدارس رفتیم.

صدای این دانش‌آموزان را کسی می‌شنود؟

مدرسه فرسوده‌ای که امروز و فردا بر سر دانش‌آموزانش فرومی‌ریزد

فاطمه نجاتی، رئیس انجمن مدرسه فاطمه زهرا(س) طبس مسینا به ایسنا می‌گوید: سهل انگاری مسئولین، امید بیش از ۱۷۰ دانش آموز متوسطه فاطمه زهرا (س) شهر طبس مسینا را بار دیگر به ناامیدی کشانده است.

وی با بیان اینکه مشخص نیست اعتبار اولیه مدرسه‌ای که در ۱۸ مهر ۱۳۹۹ به آن اشاره شده در چه مکانی صرف شده است، تصریح کرد: کمک یک میلیارد و ۳۰۰ میلیونی که خیرین قول آن را دادند و در ۲۲ مهر ۱۴۰۰ خبر آن منتشر شد، به کجا رسید.

رئیس انجمن مدرسه فاطمه زهرا(س) طبس مسینا با بیان اینکه چرا وعده‌های بی شمار بدون ضمانت اجرا می‌دهند، افزود: حتی از روستاهای اطراف در این مدرسه تحصیل می‌کنند؛ ساختمان مدرسه بسیار قدیمی است و در حالی که ۱۸ مهرماه پارسال مراسم کلنگ زنی برگزار شده، اما هنوز کاری انجام نشده است.

نجاتی با اشاره به اینکه این مدرسه تخریبی است اما از آن زمان تاکنون هنوز اقدامی انجام نشده و حتی شرایط اولیه را نیز ندارد، ادامه داد: با اینکه شهر طبس مسینا لوله کشی گاز دارد، اما دانش‌آموزان این مدرسه از بخاری نفتی استفاده می‌کنند؛ دیگربوی نفت و وسایل گرمایشی چون چراغهای نفتی را باید به موزه و میراث فرهنگی سپرد که با کمال تاسف هنوز در این مکان آموزشی از وسایل گرمایشی نفتی استفاده می‌شود.

وی با اشاره به مشکلات تجهیزاتی این مدرسه، تصریح کرد: این مدرسه حتی آب گرم ندارد؛ با اینکه از طرف انجمن مدرسه فعالیت‌هایی برای تجهیزات انجام شده، اما هنوز در حد استاندارد نیست؛ سوال اینجاست کودکان ما تا چه زمانی قرار است در زیر این سقف‌های لرزان تحصیل کنند.

نجاتی بیان کرد: چندین بار مکاتبه کردیم و به آموزش و پرورش منطقه سر زدیم، اما خبری برای ساخت مدرسه نشد و از مسئولین می‌خواهیم سریع تر رسیدگی کنند پیش از اینکه بلایی حادث شود.

صدای این دانش‌آموزان را کسی می‌شنود؟

انصراف یک شرکت از یک قرارداد

محمود چاوشان، مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان جنوبی نیز به ایسنا گفت: مهرماه سال ۹۹ تفاهم نامه‌ای با شرکت ایمیدرو منعقد و مقرر شد ای شرکت در ساخت دو مجتمع شبانه روزی درمیان و زیرکوه مشارکت داشته باشد.

وی افزود: این تفاهم‌نامه در شهرستان زیرکوه انجام شده و اکنون پیشرفت ۲۰ درصدی دارد، اما در شهرستان درمیان محقق نشده است؛ با اینکه بارها به دفتر کاریشان رجوع کردیم متاسفانه ابراز انصراف کرده‌اند.

چاووشان ادامه داد: این تفاهم نامه سند رسمی نیست که ضمانت اجرایی داشته باشد؛ شروع ساخت این مدرسه حدود ۱۵ تا ۱۶ میلیارد تومان اعتبار لازم دارد.

وی بیان کرد: اکنون از این شرکت قطع امید کرده و پیگیر خیرین متعددی شدیم، اما رقم مشارکت آن بالا است و کسی رغبت به سرمایه‌گذاری نمی‌کند، ولی کماکان در حال رایزنی با شرکت ایمیدرو هستیم.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان جنوبی بیان کرد: این مجتمع‌های بزرگ از محل اعتبارات خیرین، آغاز می‌شود و تنها ردیف اعتباری ردیف مردمی است.

چاووشان یادآور شد: پیگیری‌ها ادامه دارد و امیدواریم این مدرسه را که نیاز آن منطقه است، احداث کنیم اما می‌دانیم زمان بر خواهد بود؛ می‌دانیم مردم بی حوصله شده‌اند اما نمی دانیم تا چه زمانی می‌توانیم به ساخت مدرسه برسیم.

خبرگزاری ایسنا باز هم مطالبه خواهد کرد تا ببیند قرار است مسئولیت بالارفتن آجرهای این مدرسه با چه ارگانی است؟ تا چه زمانی قرار است کودکان در مدرسه‌ای نامناسب با امیدهای واهی تحصیل کنند؟ مسئولان چقدر زمان لازم دارند تا به این قرارداد جامه عمل بپوشانند و یا ضمانت اجرای برای آن درنظر بگیرند؟ و آیا اینکه در میان توافق‌های جدید آیا صحبتی از این تفاهم قدیمی خواهد شد یا خیر؟ .

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر