۱۴۰۱ آذر ۱, سه‌شنبه

تداوم بازداشت‌ها در تبریز، ملکان، خوی، ارومیه و اردبیل

تداوم بازداشت‌ها در تبریز، ملکان، خوی، ارومیه و اردبیل


تداوم بازداشت‌ها در تبریز، ملکان، خوی، ارومیه و اردبیل

هم‌زمان با تداوم تجمعات ضد حکومتی در شهرهای مختلف و انتشار فراخوان‌هایی برای برگزاری یادبود کشته‌شدگان اعتراضات، نیروهای امنیتی و انتظامی، اقدام به بازداشت ده‌ها شهروند تُرک در شهرهای تبریز، ملکان، خوی، ارومیه و اردبیل کردند.

بر پایه گزارش‌های رسیده به «ایران‌وایر»، شامگاه روز ۲۸آبان۱۴۰۱، شهر ملکان در استان آذربایجان شرقی، شاهد اعتراضات خیابانی ضدحکومتی شهروندان این شهر بود. در این اعتراضات که تا پاسی از شب ادامه داشت، ده‌ها نفر زخمی شدند و نیروهای امنیتی و انتظامی شماری زیادی از شهروندان ملکانی را بازداشت کردند.

«مهدی فرخیان»، «امیرعلی گلی»، «رسول اکبری»، «علی محسن‌نژاد»، «محمد گلی»، «علی اکبری»، «علی وکیلی»، «امین زارعی»، «سینا فارابی»، «علی‌رضا فارابی»، «علی‌رضا حبیبی»، «حسین مختاری»، «علی‌محمد باقرنژاد» و «مجید خانی»، از جمله بازداشت‌شدگان شامگاه روز شنبه ۲۸آبان در ملکان هستند. امروز ۲۹آبان نیز نیروهای امنیتی «رضا بیانی» دیگر شهروند ملکانی را بدون ارائه حکم قانونی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل کردند.

همچنین در شهرستان خوی در استان آذربایجان غربی که روزهای ۲۶ و ۲۷ آبان شاهد برگزاری اعتراضات گسترده ضد حکومتی بود، نیروهای امنیتی ده‌ها شهروند از جمله «علی‌رضا جباری»، «علی طالبی»، «علی اسماعیل‌لو»، «جلیل اسلامی» ،«افشار امویی»، «حسین زارع»، «متین حاجی‌لاری»، «محمد بابایی»، «علی تقی‌زاده»، «جواد فتح‌لو»، «مهدی ملامحمدی»، «محمد احمدپور» و «امیرحسین علی‌زاده» را بازداشت کردند.

در تبریز نیز نیروهای امنیتی، «فاطمه محمدی» و «مه‌لقا بابازداه»، دو مربی رقص آذربایجانی ساکن این شهر را بازداشت کردند. هم‌زمان در این شهر که طی روزهای گذشته اعتراضات در نقاط مختلف آن تداوم داشته است، «آیتک قربانی»، «ویدا اکبری»، «ساینا خرازی»، «سمانه بابازاده»، «حسین دانی»، «رضا انسی»، «امین صادقی»، «آراز عبادنژاد»، «آرش اسماعیل‌زاده» و «آرمین بی‌باک» بازداشت شده‌اند. این شهروندان تنها شمار اندکی از بازداشت‌شدگان این شهر هستند که «ایران‌وایر» موفق به تایید هویت آن‌ها شده است.

در شهرهای دیگر آذربایجان نیز هم‌زمان با تداوم اعتراضات و ناتوانی جمهوری اسلامی در پایان دادن به خیزش مردم، بازداشت شهروندان و فعالان مدنی تُرک ادامه داشته است. روز ۲۶آبان۱۴۰۱، «سارا مستوفی» و «رعنا مستوفی» در ارومیه بازداشت شد‌ند و نیروهای امنیتی «میثم شیرینی»، دیگر فعال مدنی ساکن این شهر را روز ۲۵آبان۱۴۰۱، بازداشت کردند.

در اردبیل نیز روز ۲۸آبان، «نوید اکبری» در جریان برگزاری مراسم چهلمین روز درگذشت «اسرا پناهی»، دانش‌آموز اردبیلی که در پی ضرب‌وجرح شدید توسط ماموران کشته شد، بازداشت شده است. ماموران هنگام بازداشت نوید اکبری او را به شدت مورد ضرب‌وجرح قرار داده و پس از دستگیری به مکان نامعلومی منتقل کرده‌اند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر