۱۴۰۱ آذر ۶, یکشنبه

کانون نویسندگان ایران: جهان دلاوری زنان ایرانی را می‌ستاید

کانون نویسندگان ایران: جهان دلاوری زنان ایرانی را می‌ستاید


اعتراضات ضدحکومتی در ایران

کانون نویسندگان ایران با انتشار بیانیه‌ای به مناسبت روز جهانی منع خشونت بر زنان، مقاومت زنان و دختران معترض ایرانی در برابر سرکوبگری جمهوری اسلامی را تحسین کرد.

در این بیانیه با اشاره به اعتراضات جوانان ایرانی و شعار «زن زندگی آزادی» آنها در پی «قتل ستمکارانه مهسا (ژینا) امینی» آمده است که ایران صحنه «انواع خشونت بر زنان» بوده است.

کانون نویسندگان با اشاره به ادعاهای «بی‌شرمانه» حکومت درباره «غلیان نیازهای جنسی» و «اشتیاق به برهنگی» دختران معترض ایرانی گفته است: «پی‌درپی خبر جان‌باختن دخترانی را خوانده‌ایم که مرگ‌شان بر اثر سقوط از بلندی، سکته قلبی، مصرف الکل و… وانمود ‌شده است.»

در ادامه از تصاویر تعرض جنسی به دختران معترض و «دستمالی»‌ آنها هنگام ضرب‌وشتم، صدور احکام سنگین علیه زندانیان، و «دست‌چین» شدن دختران و پسران نوجوان در بازداشت‌گاه‌ها برای «تجاوز سازمان‌یافته» به عنوان ابزارهای شکنجه مورد استفاده جمهوری اسلامی یاد شده است؛ شکنجه‌ای که بنا بر این بیانیه قادر به فرونشاندن خشم زنان و جوانان ایرانی نبوده است.

کانون نویسندگان در پایان بیانیه خود تصریح کرده جوانان ایرانی «سر سازش و تمکین به قدرت جهنمی ندارند.» در ادامه بیانیه آمده است که جهان از این به بعد دل‌آوری دختران جوان ایرانی برای تحقق «یک زندگی انسانی» و آزادی را می‌ستاید.

در بیست و پنجم نوامبر سال ۱۹۶۰، سه خواهر فعال حقوق زنان و مخالف دولت در جمهوری دومینیکن توسط نیروهای دولتی کشته شدند. حکومت دومینیکن مرگ این سه خواهر مخالف خود، که به «خواهران میرابال» شهرت یافته‌اند، را ناشی از حادثه رانندگی اعلام کرده بود. کشتن خواهران میرابال آنها را به نماد مقاومت مردمی و فمنیستی تبدیل کرد و مجمع عمومی سازمان ملل از سال ١٩٩٩، روز بیست و پنجم نوامبر را به عنوان روز جهانی منع خشونت بر زنان نامگذاری کرد.

کمیته دفاع از حقوق زنان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر