۱۴۰۱ آذر ۸, سه‌شنبه

هنگامه قاضیانی، بازیگر سینما، پس از بازداشت هفت روزه آزاد شد

هنگامه قاضیانی، بازیگر سینما، پس از بازداشت هفت روزه آزاد شد

رادیو فردا

هنگامه قاضیانی

برخی منابع خبری گزارش دادند هنگامه قاضیانی، بازیگر سینما و تئاتر ایران، که روز ۲۹ آبان به‌دست نیروهای امنیتی بازداشت شد، با دستور مقام قضایی آزاد شده است.

خبرگزاری ایسنا عصر یک‌شنبه ششم آذر گزارش داد که هنگامه قاضیانی پس از حضور در دادسرا و تفهیم اتهام از سوی بازپرس پرونده، ساعاتی پیش آزاد شده است.

نهادهای امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی، هنگامه قاضیانی را به «تبلیغ علیه نظام» و «اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی» متهم کرده‌اند.

ایرنا، خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی پیشتر، از مصادیق اتهامی این بازیگر سرشناس را «ارتباط با رسانه‌های معاند و ضد انقلاب» عنوان کرده بود.


بازداشت هنگامه قاضیانی کمتر از ۲۴ ساعت پس از آن صورت گرفت که او روز ۲۸ آبان با انتشار ویدئویی بدون حجاب از خود و حاوی یک سرود انقلابی در شبکه اجتماعی اینستاگرام نوشت: «شاید این آخرین پست من باشد. از این لحظه به بعد، هر اتفاقی برایم بیفتد، بدانید که من تا آخرین نفس در کنار مردم ایران هستم».

او پیشتر هم در یادداشتی که در صفحه اینستاگرام خود به اشتراک گذاشته بود، جمهوری اسلامی را «حکومت بچه‌کش» خطاب کرده و پس از آن، بلافاصله از سوی مقام‌های امنیتی و قضایی به دادسرا احضار شد.

همزمان با دور تازه اعتراضات سراسری که از ۲۶ شهریور در واکنش به جان باختن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد آغاز شده، گروهی از هنرمندان و چهره‌های مشهور سینما و تلویزیون با از سر برداشتن حجاب اجباری از معترضان حمایت کرده‌اند.

کتایون ریاحی، بازیگر سابق تلویزیون و از جمله سلبریتی‌هایی که در روزهای نخست اعتراضات حجاب از سر برداشت، نیز پس از چند هفته تعقیب قضایی، همزمان با خانم قاضیانی دستگیر شد و همچنان در بازداشت به‌سر می‌برد.

در همین حال، بسیاری از اعضای جامعه سینمایی و هنری به‌دلیل حمایت از معترضان توسط نهادهای امنیتی احضار و بازجویی شده‌اند.

خانه سینمای ایران روز ۳۰ آبان در بیانیه‌ای تهدید کرد اگر سینماگران بازداشتی آزاد نشوند، از اعضای خود می‌خواهد تا دست به اعتصاب بزنند. این نهاد صنفی گفته بود که تلاش‌هایش برای آزادی سینماگران نه تنها نتیجه نداده بلکه به احضارها و بازداشت‌های جدید هم منجر شده است.

جعفر پناهی و محمد رسول‌اف، از سینماگران مطرح و امضاکنندگان بیانیه «تفنگت را زمین بگذار» از چند ماه قبل تا کنون همچنان در زندان اوین هستند.

کمیته دفاع از حقوق زنان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر