۱۴۰۱ آبان ۲۹, یکشنبه

وکیل خانواده شاکرمی: نیکا نه مواد مخدر و الکل مصرف کرده بود نه دارو یا سم

وکیل خانواده شاکرمی: نیکا نه مواد مخدر و الکل مصرف کرده بود نه دارو یا سم


نیکا شاکرمی، نوجوان کشته شده در سرکوب اعتراضات سراسری ایران، ۱۴۰۱


وکیل خانواده شاکرمی در گفتگو با روزنامه «شرق» گفته است که نتیجه آزمایش‌های پزشکی قانونی نشان می‌دهد نیکا مواد مخدر، الکل، دارو یا سم یا یون‌سیانید مصرف نکرده بوده است.

رضا باقری همچنین گفت فیلمی که در شبکه «سی‌ان‌ان» پخش شد و نشان می‌دهد دختری در ترافیک پشت یک خودرو پناه گرفته و به راننده می‌گوید «تکان نخور» مربوط به نیکا نیست.

نیکا شاکرمی دختر ۱۶ ساله‌ای است که در روز ۲۹ شهریور در جریان اعتراضات کشته شد. مقامات جمهوری اسلامی ایران درباره‌ مرگ او تاکنون دلایل مختلفی عنوان کردند. ابتدا گفته شد که مرگ نیکا ربطی به اعتراضات ندارد و او از پشت بام یک خانه سقوط کرده است. سپس ادعا شد که او خودکشی کرده است.

انتشار ویدئویی از سرزندگی این دختر نوجوان در فضای مجازی، واکنش‌های گسترده‌ای داشت.

کشته شدن نیکا در جریان اعتراضات ایران در رسانه‌های بزرگ دنیا بازتاب پیدا کرد.

شبکه «سی‌ان‌ان» روز چهارشنبه ۴ آبان گزارشی با بررسی بیش از ۵۰ ویدیو از شب ۲۹ شهریور و صحبت با کسانی که آن شب با نیکا بوده‌اند پخش کرد.

آنچه در موردش تردیدی وجود ندارد این است که نیکا آن روز در اعتراضات حضوری پررنگ داشت. در یکی از ویدئوهای اعتراضات ۲۹ شهریور، نیکا روی یک کانتینر زباله ایستاده و روسری شعله‌ورش را در هوا می‌چرخاند.



یکی از معترضان آن شب به «سی‌ان‌ان» گفته است که «خودم دیدم که پلیس زنان رو با باتوم می‌زد.»

فیلم دیگری، که از داخل یک خودرو گرفته شده، نیکا را در همان شب ۲۹ شهریور نشان می‌دهد که سعی می کند خود را بین ماشین‌هایی که در ترافیک مانده‌اند از چشم مأموران پنهان کند. سرنشین خودرویی که فیلم از درون آن گرفته شده به سی‌ان‌ان گفت که چند مأمور او را گرفتند و داخل ماشین انداختند.

وکیل خانواده شاکرمی در مورد این شاهدان عینی به روزنامه «شرق» گفت : «اگر چنین شخصی وجود خارجی دارد و فرضا مشکلاتی برای حضور در مرجع قضائی دارد، دست‌کم به من یا انجمن ترویج حقوق شهروندی مراجعه کنند تا اظهارات‌شان را بشنویم. به هر حال ما از هر داده‌ای که قابل اعتماد و قابل استناد برای کشف حقیقت باشد، استقبال می‌کنیم.»

رضا باقری جزئیاتی از اینکه چطور باید به آنها مراجعه کرد ارائه نداد. همچنین نگفت چطور شاهد عینی می‌تواند اطمینان حاصل کند که پس از معرفی مورد پیگرد قرار نگیرد.

خانواده نیکا شاکرمی ۱۰ روز از مرگ او بی‌خبر ماندند.

پس از رسانه‌ای شدن کشته شدن نیکا، مقامات ⁧‫جمهوری اسلامی‬⁩ تلاش کردند مرگ او‬⁩ را یک حادثه جلوه دهند. آنها همچنین با نشان دادن اعتراف اجباری خاله و دایی نیکا تلاش کردند کشته شدن او در اعتراضات را تکذیب کنند.

سرانجام مادر نیکا شاکرمی‬⁩ از جزئیات کشته شدن دخترش پرده برداشت و این سناریوی حکومتی را رد کرد. ‬⁩

او همچنین از ایجاد مزاحمت و ارعاب و تهدید مأموران امنیتی از زمان تحویل گرفتن پیکر نیکا برای برگزاری مراسم خاکسپاری گفت. خانم شاکرمی تأکید کرد که‌ دخترش در ۲۹ شهریور کشته شده است و همان روز نیز او را تحویل سردخانه داده‌اند. به گفته مادر نیکا شاکرمی، در گواهی پزشکی قانونی دلیل مرگ ، «ضربات متعدد جسم سخت به سر» عنوان شده است.

کاربران در فضای مجازی می‌گویند برای آنچه بر نیکا گذشته است نیاز به نتایج پزشکی قانونی ندارند.

از زمان آغاز اعتراضات در ایران، مقامات جمهوری اسلامی کشته شدن معترضان را ناشی از حوادثی دیگر مانند خودکشی، بیمارهای زمینه‌ای، و یا قتل توسط گروه‌های مخالف عنوان کرده‌اند.

سازمان حقوق بشر ایران روز شنبه ٢١ آبان‌ماه اعلام کرده است که در نتیجه سرکوب‌ اعتراضات جاری تاکنون دست‌کم ۳۲۶ نفر از جمله ۴۳ کودک و ۲۵ زن کشته شده‌اند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر