۱۴۰۱ مهر ۱, جمعه

کانون کارگردانان سینمای ایران: به ارشاد گشتی پایان دهید

کانون کارگردانان سینمای ایران: به ارشاد گشتی پایان دهید


اعتراضات مردم در سقز و سنندج پس از خاکسپاری مهسا امینی با دخالت نیروهای امنیتی به خشونت کشیده شده بود


کانون کارگردانان سینمای ایران روز یکشنبه ۲۷ شهریور (۱۸ سپتامبر) با انتشار بیانیه‌ای خواستار پایان یافتن گشت‌های ارشاد شد و اعلام کرد: «شنیدن خبر مرگ مظلومانه مهسا امینی موجی از خشم و اندوه را بین مردم و اهالی سینما به وجود آورد. کانون کارگردانان سینمای ایران خواستار رسیدگی فوری به این‌ مسئله و مجازات مقصران این واقعه دردناک است. به نظر می‌رسد برای حفظ امنیت روانی زنان و دختران کشورمان و برای حفظ دین و ایمان مردم باید هر چه زودتر به این ارشاد گشتی پایان داد.»

مجروحان در درگیری خاکسپاری مهسا امینی به تبریز منتقل شدند

به گزارش سازمان حقوق بشری هەنگاو، برخی از از مجروحان درگیری پس از خاکسپاری مهسا امینی در سقز به خاطر وخامت وضعیتشان به تبریز منتقل شده‌اند. گفته شده است، هر پنج نفر از ناحیه چشم مجروح هستند.

این مجروحان، پارسا صحت ٢٣ ساله، نچیروان معروفی ۱۸ ساله و کیان درخشان نام دارند. از هویت دو نفر دیگر از مجروحان اطلاعی در دست نیست.

اعتراضات روز گذشته مردم در سقز و سنندج پس از خاکسپاری مهسا امینی، با دخالت نیروهای امنیتی به خشونت کشیده شده بود و در پی آن دست‌کم ۳۸ نفر در این دو شهر مجروح شده‌اند.

منابع مختلف از دستگیری ۱۳ نفر در این دو شهر خبر داده‌اند.

قرار است، با فراخوان احزاب کرد روز دوشنبه ۲۸ شهریور (۱۹ سپتامبر) به نشانه اعتراض به قتل مهسا (ژینا) در شهرهای مختلف کردستان اعتصاب عمومی برگزار شود.


تظاهرات اعتراضی دانشجویان دانشگاه تهران به کشته شدن مهسا امینی

در ادامه واکنش‌های اعتراضی به کشته شدن مهسا امینی از سوی گشت ارشاد، دانشجویان هنرهای زیبای دانشگاه تهران روز یکشنبه ۲۷ شهریور در اعتراض به کشته شدن این دختر ۲۲ ساله با حضور در صحن بیرونی این دانشگاه تجمع کردند.

دانشجویان پلاکاردهایی به زبان‌های فارسی و کردی در دست داشتند که روی آنها شعارهایی از جمله “خونت پایمال نخواهد شد” و “من نمی‌خواهم بمیرم” دیده می شد.

پدر مهسا: چرا نشان ندادند در راهروهای بازداشتگاه چه اتفاقی افتاده است؟

پلیس تهران در واکنش اولیه به مرگ مهسا امیتی اعلام کرده بود، از آنجا که او از کودگی دچار بیماری قلبی بوده است، پس از دستگیری از سوی مامورانگشت ارشاد، در بازداشتگاه دچار حمله قلبی شده و جانش را از دست داده است.

این روایت البته یک روز بعد از سوی دایی مهسا رد شد و اعلام کرد، خواهرزاده او هیچ بیماری نداشته و در صحت و سلامت کامل بوده است.

پس از دایی او، مادرش نیز این موضوع را تایید کرد و حالا در مصاحبه‌ای که پدر مهسا با روزنامه هم‌میهن داشته، یک بار دیگر بر روی این موضوع تاکید و اعلام کرده است: «مهسا (ژینا) هیچ بیماری‌ای نداشته و کسانی که می‌گویند او صرع یا بیماری زمینه‌ای داشته، دروغ می‌گویند. همه این‌ها را از خودشان درآورده‌اند.»

پدر مهسا همچنین درباره فیلمی که تلویزیون جمهوری اسلامی از مهسا زمانی که در بازداشت گشت ارشاد بوده، نشان داد، گفت: «این فیلمی هم که از بازداشتگاه نشان دادند، تقطیع شده بود. چرا آن موقع که دخترم را از ون پیاده کردند، نشان ندادند؟ چرا نشان ندادند در راهروهای بازداشتگاه چه اتفاقی افتاده است؟»

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر