۱۴۰۱ مهر ۱, جمعه

تهدید شدن مخالفان «گزارش» وزارت کشور؛ فرمانده پلیس تهران: لباس مهسا امینی مناسب نبود

تهدید شدن مخالفان «گزارش» وزارت کشور؛ فرمانده پلیس تهران: لباس مهسا امینی مناسب نبود


سردار رحیمی، رئیس پلیس پایتخت (راست) و مجید میراحمدی، معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور


معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور تهدید کرد که هر ادعایی خلاف گزارش وزارت کشور موجب پیگرد قانونی خواهد شد. این درحالی است که فرمانده انتظامی تهران بزرگ مدعی شده لباس خانم‌امینی لحظه دستگیری مناسب نبوده است.

مجید میراحمدی، معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور که از طرف وزیر کشور مسئول رسیدگی به موضوع جان‌باختن مهسا امینی شده است، می‌گوید که هر ادعایی خلاف گزارش تهیه شده زیرنظر او مطرح شود مورد پیگرد قانونی قرار خواهد گرفت.

ابراهیم رئیسی هفته گذشته وزیر کشور را مسئول رسیدگی به پرونده مهسا امینی کرده و وزیر کشور نیز بررسی امر را به مجید میراحمدی سپرده است.

این در حالی است که احمد وحیدی، وزیر کشور، پیشتر مدعی شده است که مهسا امینی بیماری قبلی داشته و پلیس گشت ارشاد هم «اساساً وسیله‌ای برای ضرب و شتم ندارد».

میراحمدی همچنین واکنش‌ها نسبت به فیلم تقطیع شده بازداشتگاه وزرا را بی‌اهمیت دانست و گفت که «بخش‌هایی که این افراد می‌گویند تقطیع شده، بخش‌های غیرمهم است» و افزود که این بخش‌ها «ارزش پخش شدن ندارد.»

سردار حسین رحیمی، فرمانده انتظامی تهران بزرگ نیز دوشنبه ۲۸ شهریور در نشست خبری، توضیحات جدیدی درباره ماجرای مهسا‌ امینی گفت که ایشان همراه ۳ خانم و دو آقا در پارک طالقانی در حال قدم زدن بوده که با گشت ما رو به می‌شوند. حجاب خانم‌های دیگر با تذکر قابل رفع بوده و تنها حجاب خانم‌امینی مناسب نبود.

او در ادامه با ذکر این مطلب که پوشش و لباس خانم‌امینی با آنچه در تصویر کلاس آموزشی منتشر شده متفاوت بوده است گفت: در زمان انتقال خانم‌ امینی هیچ مشاجره و مقاومتی نبوده و حتی به گفته افراد دیگر داخل ون شوخی و مزاح توسط خانم‌ امینی صورت گرفته است.


وی درباره صدای اظهارات پدر مهسا‌ امینی گفت: «مطمئنید صدای پدر‌ایشان است. خانواده‌ایشان بسیار برای ما محترم است خداوند خانم‌امینی را رحمت کند ما هر کاری از دستمان بر می‌آمد انجام دادیم.»

امجد‌ امینی، پدر مهسا (ژینا)، روز یکشنبه ادعای مطرح شده درباره بیماری دخترش را دروغ خوانده و درگفت وگویی با روزنامه هم‌میهن با تأکید بر سلامت دخترش پیش از بازداشت، گفت: «مهسا صرع یا بیماری زمینه‌ای نداشته و نهایت بیماری‌ای که داشته، سرماخوردگی بوده است.»

فرمانده نیروی انتظامی با دفاع از عملکرد پلیس تصریح کرد: رفتار خارج عرف و تعللی نبوده است حتی با بیمارستان خصوصی هماهنگ کردیم تا هر کاری شده برای احیا و نجات‌ ایشان انجام شود.

فرمانده نیروی انتظامی در حالی از انتقال سریع مهسا‌ امینی به بیمارستان می‌گوید که امجد‌امینی، پدر مهسا‌ امینی، یکشنبه ۲۷ شهریور، در گفت‌وگوی اختصاصی با بخش فارسی صدای آمریکا از کوتاهی مقامات انتظامی خبر داد و تأکید کرد: مقامات انتظامی «خیلی خیلی کوتاهی کرده‌اند» و اورژانس مهسا را «بی‌نشان» و بدون «حتی کارت شناسایی» در بیمارستان گذاشته و رفته و اگر پی‌گیری‌های او و پسرش نبود، «می‌گفتند در خیابان پیدا کرده‌ایم. »

فرمانده انتظامی تهران بزرگ همچنین درباره تقطیع شدن کلیپ منتشر شده درخصوص حضور مهسا‌ امینی در مقر پلیس امنیت اخلاق گفت: «کلیپ منتشر شده تقطیع شده نیست، فیلم نیم ساعت است و امکان انتشار کامل آن به دلیل زمان طولانی نیست البته فیلم کامل را برای خانواده‌ایشان نشان داده‌ایم».

فرمانده انتظامی تهران بزرگ همچنین اعلام کرد دوربینی بر روی البسه ماموران و همچنین داخل ون وجود ندارد ولی ما همه بررسی‌ها را از لحظه حضور گشت انجام داده‌ایم و همه شواهد و قرائن نشان می‌دهد، قصور، تشر، حرکت یا رفتار نامناسب از سوی پلیس نبوده است.

مهسا (ژینا)‌ امینی، زن جوان اهل سقز که به همراه خانواده‌اش به تهران سفر کرده بود، ۲۲ شهریور توسط گشت ارشاد بازداشت شد و ساعاتی پس از انتقال به مرکز پلیس امنیت اخلاقی معروف به بازداشتگاه وزرا، به بیمارستان کسری برده شد. او روز ۲۵ شهریور جان خود را از دست داد.

در پی افشای جزئیاتی از شرح حال مهسا‌امینی و وضعیت انتقال او به بیمارستان کسری در تهران، شماری از پزشکان و کادر درمان این مرکز درمانی، برای کتمان حقیقت تحت فشار قرار گرفته‌اند و توسط نهاد‌های امنیتی تهدید شده‌اند.

بنا بر اطلاعاتی که به بخش فارسی صدای آمریکا رسیده است، مقامات امنیتی جمهوری اسلامی، «به‌شدت پزشکان را زیر فشار گذاشته‌اند» و یکی از این پزشکان را که در توییتی اصابت ضربه به سر مهسا‌ امینی را تأیید کرده بود، مجبور کرده‌اند توییتش را پاک کند.

در پی جان باختن مهسا امینی، شماری از چهره‌های هنری و ورزشی ایران در داخل و خارج از کشور نسبت به جان باختن این دختر جوان در بازداشت فرماندهی انتظامی واکنش نشان دادند.

این هنرمندان با تأکید بر نقض حقوق بشر و کرامت انسانی توسط جمهوری‌اسلامی، این زن جوان را «قلب خونین و تپنده ایران» توصیف کردند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر