۱۴۰۱ فروردین ۱۱, پنجشنبه

گزارشی از آخرین وضعیت بازداشت شدگان نوروز کُردستان

با گذشت ۱۰ روز از بازداشت گسترده شهروندان کُرد به دلیل شرکت در مراسم نوروز تاکنون ۱۳ نفر از آنها در بازداشت به سر می‌برند و هویت چندین شهروند دیگر نیز احراز نشده است.

با استناد به آمار به ثبت رسیده در مرکز آمار و اسناد سازمان حقوق بشری هه‌نگاو، در جریان برگزاری مراسم نوروز در شهرهای مختلف کُردستان بیش از ۵۰ شهروند بازداشت شده‌اند که تاکنون هویت ۳۱ نفر از آنها برای هه‌نگاو احراز شده است که از این تعداد ۱۸ نفر آزاد شده و ۱۳ نفر نیز کماکان در بازداشت به سر می‌برند.

بر طبق گزارش رسیده، روز سه‌شنبه ۹ فروردین ماه، هر یک از سهراب جلالی و جمال اسدی از بازداشت شدگان نوروز سنندج با وثیقه از زندان آزاد شده‌اند.

روز گذشته نیز هر یک از مستوره مصطفی‌مبارک، عابد خورشیدی، کیوان زند‌کریمی و فردین پیمانکار با وثیقه از زندان سنندج آزاد شده‌اند.

هه‌نگاو مطلع شده است که امید حسینی نوجوان ۱۶ ساله که در روز اول نوروز در شهر سنندج توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بود، پس از دو روز و اخذ تعهد کتبی آزاد شده است. همچنین بهمن چشته و برهان درخشانی پس از یک روز بازداشت آزاد شده‌اند.

بر طبق این گزارش ۱۳ نفر از بازداشت شدگان به نام‌های امید شیخی، فواد عنایتی، سهند برزنجی، کیوان محمودی، آرش شکیبا، خالد حسینی، جمشید فرری، کیهان کاکه‌خانی، آرش فداکار، آرمان سلیمی، سامان میرکی، ساسان پاداش و احمد رسولی کماکان در بازداشت نیروهای امنیتی به سر می‌برند.

شمار بازداشت شدگان بیش از ۵۰ نفر است که هه‌نگاو توانسته‌ است هویت ۳۱ نفر از آنها را احزار کند.

بیشتر این افراد توسط نهادهای امنیتی به استفاده از جامانه و گل سرخ در مراسم نوروز متهم شده‌اند. سپاه پاسداران اواخر اسفند ماه سال گذشته استفاده از جامانه و گل سرخ را نماد احزاب کُردستانی اوپزسیون حکومت خوانده بود و به کار‌گیری آن را در مراسمات ویژه نوروز توسط مردم ممنوع کرده بود.

در میان بازداشت شدگان سه شهروند کُرد اهل سلماس وجود دارند که پس از اخذ تعهد کتبی موی سر آنها توسط نهادهای امنیتی تراشیده شده و سپس از آزاد شده‌اند.

هویت احراز شده ۳۱ شهروند بازداشت شده برای هه‌نگاو؛

سنندج

۱ـ آریانا سلیمی ۲ـ بتول اعظمی ۳ـ جمال اسدی ۴ـ سهراب جلالی ۵ـ فواد عنایتی ۶ـ امید حسینی ۷ـ آزاد محمودیان ۸ـ کیوان زند‌کریمی ۹ـ سهند برزنجی ۱۰ـ کیوان محمودی ۱۱ـ آرش شکیبا ۱۲ـ خالد حسینی ۱۳ـ جمشید فرری ۱۴ـ فردین پیمانکار ۱۵ـ کیهان کاکه‌خانی ۱۶ـ آرش فداکار ۱۷ـ آرمان سلیمی ۱۸ـ امید شیخی ۱۹ـ عابد خورشیدی ۲۰ـ سامان میره‌کی ۲۱ـ بهرام بهرامی ۲۲ـ طاهره شمشکی ۲۳ـ عادل نادری ۲۴ـ مستور مصطفی‌مبارک

پیرنشهر
۱ـ بهمن چشته ۲ـ ساسان پاداش ۳ـ احمد رسولی

سلماس
۱ـ امیر احمدلو ۲ـ محمد خان‌محمدلو ۳ـ احمد خان‌محمدلو

مریوان
۱ـ برهان درخشانی

کمپین فعالین بلوچ 9 فروردین 1401

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر