۱۴۰۲ تیر ۳, شنبه

اذعان روزنامه سپاه به اثر منفی سختگیری در زمینه حجاب: در جامعه بغض ایجاد شد

اذعان روزنامه سپاه به اثر منفی سخت‌گیری در زمینه حجاب: «در جامعه بُغض ایجاد شد»

رادیو فردا

در حالی که روزنامه جوان به صراحت «تندروی‌ها» و «سخت‌گیری‌ها» در زمینه حجاب در ایران را عامل مخالفت گسترده زنان با حجاب اجباری دانسته، تصویری از درخواست مجوز «ابزار دفاعی» برای مقابله با دانشجویان منتقد در یک دانشگاه منتشر شده است.

روزنامه جوان، نزدیک به سپاه پاسداران، پس از حضور پرتعداد زنان در اماکن عمومی در نقاط مختلف ایران، بدون اعتنا به حجاب اجباری، در مقاله‌ای نوشت: «یک زمانی سختگیری‌های بیش از اندازه و بی‌مورد درباره حجاب به خرج دادیم. به عنوان مثال اگر یک دختر دانش‌آموز جوراب سفید می‌پوشید از مدرسه اخراج می‌شد.»

این روزنامه افزوده:‌ «این نوع افراط‌گری تأثیرات بدی در جامعه گذاشت. یا مثلاً تأکید می‌شد که مانتوها هم از رنگ‌های تیره باشد. این رفتارها، تعادل را به هم زد و حالت بغض در جامعه ایجاد کرد.»

شمار زیادی از زنان فعال در شبکه‌های اجتماعی بارها روایت‌های خود از سخت‌گیری‌ها در دوران مدرسه و دانشگاه، درباره نوع و رنگ پوشش، اندازه ناخن، مدل و رنگ مو، تراشیدن موی پا و حتی وسایل داخل کیف و کوله‌پشتی خود را با دیگران به اشتراک گذاشته‌اند.

نقطه اشتراک بیشتر این روایت‌ها، ابراز «تنفر» از مدرسه، به‌دلیل این سخت‌گیری‌های بی‌مورد است.

به‌ دنبال اعتراضات پس از مرگ مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد که شهریور سال گذشته آغاز شد، مدارس دخترانه نیز به کانون اعتراض گسترده به حجاب اجباری و نصب تصاویر رهبران جمهوری اسلامی در کلاس‌های درس تبدیل شد.

در حالی که با وجود تعلیق و بازداشت دانشجویان و نیز برخوردهای پلیسی، قضایی با زنان در جامعه درباره حجاب، کماکان بی‌اعتنایی به حجاب اجباری به صورت گسترده در اماکن عمومی دیده می‌شود، معاونت دانشجویی دانشگاه الزهرا خواستار «واگذاری ابزار دفاعی» شده است.

کمیته دفاع از حقوق زنان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر