۱۴۰۱ بهمن ۲۵, سه‌شنبه

طرد، تست بکارت اجباری و…؛ روزگار برخی زنان معترض پس از آزادی

طرد، تست بکارت اجباری و…؛ روزگار برخی زنان معترض پس از آزادی

ایران وایر

عکس تزیینی است/ منبع AFP

از همه بازداشت‌شدگان اعتراضات سراسری در زمان آزادی، مثل قهرمان با اسپند و دسته‌های نرگس استقبال نشده است. «لاله مهراد»، دکتر روانشناس بالینی که به معترضان و بازداشتی‌های اعتراضات سراسری خدمات رایگان مشاوره ارائه کرده است، به «ایران‌وایر» می‌گوید شماری از بازداشت‌‌شدگان اعتراضات سراسری پس از آزادی از خانه طرد شده، دختران برای اثبات اینکه مورد تجاوز نیروهای امنیتی قرار نگرفته‌اند مجبور به انجام تست بکارت شده‌اند، و تعدادی هم از ترس، اصلا به خانه بازنگشته‌اند. به گفته خانم مهراد، بسیاری از این افراد پس از آزادی چالش‌های بزرگتری پیش‌رو دارند: عدم پذیرش خانواده!

روایت تجاوز به شماری از بازداشتی‌های اعتراضات سراسری تازگی ندارد؛ نیروهای امنیتی برای تحقیر زنان، دختران و پسران دانش‌‌آموز، اقدام به تجاوز یا تعرض جنسی به آن‌ها کرده‌اند.

روز دوشنبه ۱۷بهمن‌۱۴۰۱، روزنامه «گاردین» نیز گزارشی تازه درباره «تجاوز و تعرض جنسی» به شماری از معترضان زن و مرد در جریان سرکوب اعتراضات سراسری مردم ایران در چند ماه اخیر منتشر کرد.

پیش‌تر روزنامه «نیویورک‌تایمز» در شماره ۲۶آذر خود با انتشار گزارشی، از استفاده سازماندهی‌شده ماموران امنیتی جمهوری اسلامی ایران از حربه «تجاوز» برای تحمیل عفاف، و ساکت کردن معترضان زن خبر داده بود.

۱آذر ۱۴۰۱ نیز شبکه خبری «سی‌ان‌ان» با انتشار یک گزارش تحقیقی، از «تعرض جنسی و تجاوز» به بعضی از بازداشت‌شدگان اعتراض‌های اخیر در زندان‌های ایران خبر داده بود.

«ایران‌وایر» پیش‌تر روایت‌هایی از آزار جنسی و تجاوز به بازداشت‌شدگان و زندانیان زن در زندان‌های تبریز، ارومیه و تهران را منتشر کرده بود.



در ایران نیز شماری از فعالان مدنی از جمله «نرگس محمدی»، گزارش‌هایی از اعمال خشونت جنسی علیه معترضان را تایید کرده‌اند.

نرگس محمدی در نامه‌ای به «جاوید رحمان»، گزارشگر ویژه حقوق‌بشر سازمان ملل در امور ایران، «تعرض به زنان حین بازداشت و در بازداشتگاه‌ها» را «بخشی از برنامه سرکوب» جمهوری اسلامی علیه زنان معترض و مبارز خواند، و خواهان تحقیق درباره «تعرض جنسی به زنان بازداشتی» شد.

یکی از پر سروصداترین پرونده‌های تعرض و تجاوز در جریان بازداشت‌های اخیر، پرونده مرتبط با «آرمیتا عباسی»، دختر جوانی است که به اتهام «لیدری اعتراضات» در کرج بازداشت شده و گفته شده است با علائم شدید ترومای تجاوز در بیمارستان بستری بوده و توسط نهادهای امنیتی به زندان منتقل شده است. آرمیتا به تازگی از زندان آزاد شده است.

کمیته دفاع از حقوق زنان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر