۱۴۰۲ مرداد ۹, دوشنبه

لایحه حجاب و عفاف منتشر شد؛ مجازات‌های سنگین برای تحمیل حجاب اجباری

لایحه حجاب و عفاف منتشر شد؛ مجازات‌های سنگین برای تحمیل حجاب اجباری

IRANWIRE

لایحه حجاب و عفاف منتشر شد؛ مجازات‌های سنگین برای تحمیل حجاب اجباری

روز پنج‌شنبه پنجم مرداد، لایحه موسوم به «حجاب و عفاف»، مصوب کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی توسط خبرگزاری‌ ایلنا منتشر شد.

در این لایحه، مجازات‌های سنگینی از جمله حبس بیش از پنج تا ده سال یا جزای نقدی تا ۳۶ میلیون تومان برای زنان مخالف حجاب اجباری تعیین شده است.

لایحه موسوم به حجاب و عفاف، به سه دستگاه اطلاعاتی شامل وزارت اطلاعات، سازمان اطلاعات سپاه، سازمان اطلاعات فراجا، همچنین خود فرماندهی انتظامی، بسیج و ستاد امر به معروف و نهی از منکر، مجوز برخورد میدانی با زنان را داده است.

نویسندگان لایحه موسوم به حجاب و عفاف تهدید کرده‌اند که اگر شخصی در اماکن عمومی «با پوششی ظاهر شود که عرفا برهنگی محسوب می‌شود»، به مجازات حبس درجه چهار یا جزای نقدی درجه سه محکوم خواهد شد.

ماده ۴۹ این لایحه به توضیح معیارها و مصداق‌های آنچه که «بدپوششی» خوانده شده می‌پردازد و می‌نویسد: «هرکس در انظار یا اماکن عمومی یا معابر مرتکب بدپوششی شود در مرتبه اول معادل حداکثر جزای نقدی درجه شش و در مراتب بعدی به جزای نقدی درجه پنج محکوم خواهد شد.»

تبصره ۲ این ماده نیز «بدپوششی در مورد مردان» را تعیین کرده و افزوده است: «بدپوششی در مورد مردان عبارت است از پوشیدن لباسی که خلاف عفت عمومی است از قبیل لباس بدن‌نما یا لباسی که قسمتی از بدن پایین‌تر از سینه یا بالاتر از ساق پا یا سرشانه فرد» دیده شود.

در ماده ۵۰ این لایحه تاکید شده است که «هر شخصی در انظار یا اماکن عمومی یا معابر اقدام به برهنگی یا نیمه‌برهنگی نماید یا با پوششی ظاهر شود که عرفا برهنگی محسوب می‌شود»، بلافاصله توسط ضابطان «بازداشت» و ‌به مرجع قضائی تحویل می‌شود.

از دیگر موارد بندها و تبصره‌های این لایحه، تاکید بر تفکیک جنسیتی در دانشگاه‌ها، بیمارستان‌ها، مراکز آموزشی و اداری، پارک‌ها و اماکن گردشگری است.

در ماده ۳۹ این لایحه نیز برای مفهومی مانند «توهین به حجاب» جرم‌انگاری شده و بر آن مجازات تعیین شده است. در این ماده آمده است: «هر شخص در فضای مجازی یا غیر مجازی به اصل حجاب توهین کند یا برهنگی، بی‌عفتی، بی‌حجابی یا بد پوششی را ترویج کند یا هر رفتاری انجام دهد که نوعا ترویج آنها محسوب شود، در مرتبه اول به جزای نقدی درجه چهار و به تشخیص مقام قضائی ممنوعیت از خروج از کشور و ممنوعیت از فعالیت عمومی در فضای مجازی از شش ماه تا دو سال محکوم خواهد شد.»

ماده ۴۳ لایحه نیز به طور خاص به افراد مشهور یا اصطلاحا سلبریتی‌ها می‌پردازد و برای سرباز زدن این افراد از حجاب، مجازات خاصی در نظر گرفته است.

در این ماده آمده است که این افراد، «علاوه بر محکومیت به مجازات مقرر در خصوص جرم ارتکابی، به جزای نقدی درجه دو یا ده درصد از کل دارایی، محرومیت از فعالیت‌های شغلی یا حرفه‌ای به مدت شش ماه تا پنج سال، و ممنوعیت خروج از کشور به مدت دو سال، ممنوعیت از فعالیت در فضای مجازی از شش ماه تا دو سال، و حذف محتواهای سابقِ محکوم می‌‌شوند.»

در ماده ۴۰ لایحه حجاب و عفاف نیز آمده است که سفارش کار یا تبلیغات به افرادی که حجاب را رعایت نمی‌کنند ممنوع است. بر این اساس، برای این کار نیز جرم در نظر گرفته شده است و سفارش‌دهنده به «جزای نقدی درجه سه یا چهار برابر هزینه پرداخت‌شده برای تبلیغات هرکدام که بیشتر باشد، محکوم می‌شود و در صورت تکرار مجازات به دو برابر افزایش می‌یابد».

ماده ۵۴ نیز جریمه ۵۰۰ هزارتومانی را برای رانندگی بی‌حجاب با وسایل نقلیه موتوری یا همراه داشتن فرد بی‌حجاب در نظر گرفته و در مواردی نیز ممکن است به سه ماه توقیف موتور منجر شود.

دست آمران به معروف نیز در این لایحه باز گذاشته شده است. بر این اساس، مقاومت و تمرد در برابر آمران به معروف به حبس از شش ماه تا دو سال منجر خواهد شد.

لایحه حجاب و عفاف مدتی قبل از سوی قوه قضائیه تهیه و تنظیم و به دولت ابراهیم رئیسی ارسال شده بود. دولت رئیسی پس از دریافت آن را به مجلس شورای اسلامی فرستاد و پس از آن، رئیس مجلس آن را برای بررسی بیشتر به کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی ارسال کرد.

کمیته دفاع از حقوق زنان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر