۱۴۰۲ مرداد ۱۰, سه‌شنبه

شرایط اضطرار گرد و غبار در خراسان جنوبی ادامه دارد

ایرنا –

 مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی گفت: براساس هشدار هواشناسی شرایط اضطرار گرد و غبار تا پایان هفته در استان وجود دارد لذا آمادگی لازم باید ایجاد شود.۱۰ مرداد ۱۴۰۲،

 

به گزارش خبرنگار ایرنا، محمدعلی آخوندی روز سه‌شنبه در جلسه کارگروه مدیریت شرایط اضطرار پدیده گرد و غبار استان که در استانداری برگزار شد، افزود: هواشناسی صحت یا پایداری شرایط را باید با قطعیت مشخص کند از این رو دستورالعمل‌ها به دستگاه‌های اجرایی ارسال می‌شود.

وی تصریح کرد: در شهرستان‌هایی که دستگاه سنجش کیفیت هوا موجود نیست هم باید وضعیت گرد و غبار به طور میدانی رصد و توصیه‌های لازم به شهروندان ارائه شود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی گفت: مستندسازی از اقدامات دستگاه‌ها در زمان بروز گرد و غبار الزامی است تا بتوان به دبیرخانه کشوری این مستندات را ارائه داد و قطعا به نفع استان خواهد بود.

وی اظهار کرد: آمار دقیق بستری‌های ناشی از گرد و غبار باید توسط شبکه بهداشت و درمان احصا و به کارگروه مدیریت شرایط اضطرار اعلام شود.

رئیس کارگروه شرایط اضطرار پدیده گرد و غبار استان خراسان جنوبی افزود: در شرایط سخت گرد و غبار ممکن است مجبور به تعطیلی موقت اصناف، معادن یا واحدهای شن شویی شویم که فعلا چنین شرایطی ایجاد نشده است.

وی تاکید کرد: جلوگیری از افزایش گرد و غبار مهمترین اقدامی است که باید در دستور کار دستگاه‌های اجرایی باشد.

آخوندی گفت: با توجه به اینکه ریزگردها در استان تبدیل به بحران شده، دستگاه‌های اجرایی پیشنهادات خود را برای مقابله با ریزگردها ارائه دهند تا آنچه نیاز استان است را بتوان به سطح کلان کشور انتقال داد.

شرایط اضطرار گرد و غبار در خراسان جنوبی ادامه دارد

وی افزود: در صورتی که پیشنهادات دستگاه‌ها در راستای اقدامات مقابله با گرد و غبار ارائه شود می‌توان از فرصت برنامه توسعه هفتم برای رفع نیازهای استان استفاده کرد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی گفت: از ابتدای امسال تاکنون چهار جلسه کارگروه شرایط اضطرار گرد و غبار استان برگزار شده و لازم است دستگاه‌های اجرایی به اهمیت موضوع بیشتر پی برده و وظایفی که مشخص شده را به خوبی انجام دهند.

وی با اشاره به تشدید نظارت‌ها درخصوص اقدامات مقابله‌ای دستگاه‌های اجرایی برای گرد و غبار بیان کرد: انجام وظایف باید طبق قانون باشد و دستورالعمل‌ها به خوبی رعایت شود.

آخوندی هدف اصلی این کارگروه را دنبال کردن برنامه‌های سلامت محور عنوان کرد و گفت: بسیاری از بلایای طبیعی و غیر طبیعی در تصمیمات اضطراری نقش مهمی دارد از همین رو ۲ روز تعطیلی برای گرما در کشور رقم خورد.

وی اظهار کرد: هشدار زرد، نارنجی یا قرمز هواشناسی شرایط اضطراری گرد و غبار را نشان می‌دهد و مدیران باید طبق وظایف آماده‌باش باشند، شرایط اضطرار وضعیتی است که در پی حادثه قریب الوقوع یا بعد از وقوع بحران ایجاد شده و نیاز به اقدام فوری دارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی هم در این نشست گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۴۲ روز با وضعیت ناسالم متاثر از خیزش گرد و غبار در استان داشتیم که بیشترین آن مربوط به تیرماه بوده است.

اسدالله حاتمی افزود: تعطیلی ادارات در روزهای گرد و غباری با شاخص خطرناک، آماده باش نیروهای امدادی و تشدید نظارت پلیس راه از جمله مصوبات کارگروه شرایط اضطرار پدیده گرد و غبار بوده که تاکنون چند نوبت برگزار شده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر