۱۴۰۱ آبان ۱, یکشنبه

ماشین تکذیب جمهوری اسلامی؛ این‌بار فیلم منتسب به غزاله چلاوی را تکذیب کرد

ماشین تکذیب جمهوری اسلامی؛ این‌بار فیلم منتسب به غزاله چلاوی را تکذیب کرد

VOAPNN

غزاله چلاوی، از جان‌باختگان اعتراضات سراسری

در حالی که تمام دنیا تصاویر لحظه کشته شدن عزاله چلاوی در آمل را دیدند، رئیس پلیس اداره آگاهی مازندران فیلم منتسب به کشته شدن او را «تقطیع شده» و فاقد «صحت» دانست.

انتشار تصاویر لحظه هدف قرار گرفتن و کشته شدن زنی به نام غزاله چلاوی در آمل، در روزهای گذشته با واکنش‌های گسترده‌ای در فضای مجازی رو‌به‌رو شده است.

غزاله چلاوی روز ۳۰ شهریور زمانی که در جریان اعتراضات مردم آمل در حال فیلم‌گرفتن بود، بنا بر گزارش‌ها هدف تیر‌اندازی مستقیم از داخل فرمانداری آمل قرار گرفت و کشته شد. اما تصاویری که خود او در واپسین لحظات زندگی فیلمبرداری کرده بود، شامگاه پنجشنبه منتشر شد.

علی قیصری، رئیس پلیس اداره آگاهی مازندران تصویر منتشر شده از لحظه کشته شدن غزاله چلاوی را همانند گذشته به «بیگانگان» نسبت داد و گفت: «این فیلم با رد گلوله‌های به‌جا مانده در پیکر خانم چلاوی همخوانی ندارد.»

تکذیب جان باختن معترضان براثر اصابت گلوله، که بدست نیروهای امنیتی، انتظامی و لباس شخصی وابسته به جمهوری اسلامی اتفاق افتاده، بدفعات از سوی مقام‌های جمهوری اسلامی تکرار شده است.

جمهوری اسلامی در تلاش است با پخش اعترافات اجباری از خانواده‌های جان‌باختگان خیزش سراسری در ایران کشته‌شدن آنها توسط عوامل وابسته به خود را تکذیب کند.

لاپوشانی و بازی‌های رسانه‌ای، از جمله اعمال فشار به خانواده‌ها، به منظور تحمیل یک روایت حکومتی از شیوه جان باختن مهسا امینی، حدیث نجفی، نیکا شاکرمی، سارینا اسماعیل‌زاده که در طی ۳۵ روز اخیر توسط جمهوری اسلامی کشته شدند، نمونه‌هایی از این تلاش هستند.

در خبری دیگری، انسیه خزعلی، معاون امور زنان دولت ابراهیم رئیسی، در واکنش به انتشار فیلمی از رفتار خشونت آمیز ماموران نیروی انتظامی با زنان، چنین فیلم‌هایی را «داستان‌سرایی‌ها»ی رسانه‌های «معاند» دانست و گفت: «گزارشات درباره کلیپی که اخیرا در فضای مجازی در رابطه با برخورد ماموران نیروی انتظامی با یک زن منتشر شده، دریافت شد» که مشخص شد «این بازداشت طبق روش متداول پلیس نسبت به کسی که مشکوک به حمل سلاح است انجام شده و پس از مشخص شدن عدم وجود سلاح این فرد آزاد شده است.»

خزعلی با تاکید بر اینکه «در مجموع کمتر از یک دقیقه بازداشت این خانم طول کشیده» این امر را بیانگر آن دانست که همه «داستان‌سرایی‌ها» در این زمینه «خنده‌دار» و «غیرقابل تصور» بوده است.

باوجود این تکذیب‌ها و تلاش حکومت برای انکار سرکوب‌ها، روزانه صدها فیلم و گزارش توسط شهروند خبرنگاران در ایران به ثبت می‌رسد که بخشی از آنها ثبت رفتارهای خشن ماموران حکومت علیه معترضانی است که مطالبات خود را مسالمت‌جویانه بیان می‌کنند. مطالباتی که تاکنون با گاز اشک‌آور، گلوله‌های ساچمه‌ای، باتوم، بازداشت و شکنجه زندانیان، که چند مورد از آنها به کشته شدن زندانی در بازداشت انجامیده، پاسخ داده شده است.

کمیته دفاع از حقوق زنان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر