۱۴۰۲ آبان ۲۱, یکشنبه

اعتراض‌ها به احکام زندان برای ضیاء نبوی و هستی امیری: با زنجیره‌ای از انواع سرکوب در دانشگاه مواجهیم

اعتراض‌ها به احکام زندان برای ضیاء نبوی و هستی امیری: با زنجیره‌ای از انواع سرکوب در دانشگاه مواجهیم

صدای آمریکا

 ضیاء نبوی و هستی امیری

بیش از ۱۰۰ تن از دانشجویان و دانش آموختگان دانشگاه علامه طباطبایی تهران در بیانیه ای به احکام یک سال زندان برای ضیاء نبوی و هستی امیری، دانشجویان معترض به مسموم‌سازی‌های سریالی در مدارس ایران، اعتراض کردند.

آنها در این بیانیه از جمله نوشتند که این دو دانشجو در سالیان اخیر «تلاش های بسیاری در راستای تحقق حقوق بنیادین انسانی چون حق حیات و حق تحصیل» کرده‌اند.

وب سایت دیده بان ایران روز سوم آبان خبر داده بود که احکام صادر شده برای آقای نبوی و خانم امیری در دادگاه تجدیدنظر تایید شده است.

این دو دانشجوی دانشگاه علامه تهران پیش‌تر در دادگاه انقلاب اسلامی تهران به یک سال زندان محکوم شده بودند.

ضیا نبوی، زندانی سیاسی سابق و فعال دانشجویی، همراه با هستی امیری، فعال دانشجویی، به خاطر «تجمع ۱۶ اسفند ۱۴۰۱ دانشجویان علامه در اعتراض به مسموم‌سازی‌های سریالی دانش‌آموزان مدارس به «تبلیغ علیه نظام» محاکمه شده بودند.

مسموم‌سازی‌های سریالی دانش‌آموزان اغلب دختر در مدرسه‌های ایران از روزهای نخستین آذر ۱۴۰۱ در قم آغاز شد و به سراسر ایران تسری یافت و مسئولان تأیید کردند که این حملات «عمدی» است.

پیش از آن، دانش آموزان در اعتراضات به کشته شدن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد مشارکت فعالی داشتند.

ادامه مسموم‌سازی‌های دانش‌آموزان واکنش‌های گسترده داخلی و خارجی را در پی داشت. ابوالفضل قدیانی آن را «حمله بیولوژیکی» و سرمنشأ آن را «بیت» خامنه‌ای دانست و شهبانو فرح پهلوی این حمله‌ها را گوشه‌ای از «سرشت ناپاک رژیم» جمهوری اسلامی برشمرد.

معترضان به احکام صادر شده علیه آقای نبوی و خانم امیری در بیانیه خود نوشتند: مسمومیت‌های زنجیره‌ای در مدارس دخترانه که همچنان هم اخبارش گاه به گاهی شنیده می‌شود، «نشان از اراده‌‌ای دارد که نه تنها با کسانی که امنیت مدارس دخترانه را مورد مخاطره قرار داده و در فضا رعب و وحشت ایجاد کرده، برخورد نمی‌کند که معترضان به این روند را هم سرکوب می‌کند.»

در بیانیه با اشاره به برخوردهایی که با دانشجویان در دانشگاه ها انجام می شود، آمده است: «با زنجیره‌ای از انواع سرکوب در دانشگاه مواجهیم، دانشگاه بیش از هر زمان دیگری، نه تنها از آرمانی مانند استقلال دانشگاه دور شده است که هر روز وابستگی‌اش به غیر دانشگاهیان هم، روز به روز بیشتر می‌شود.»

امضاکنندگان بیانیه نوشته اند: «در وضعیتی که از هر سو، تلاش می‌شود تا هر گونه چشم‌اندازی برای تغییر مترقی از بین رود، ما ضمن محکوم نمودن احکام تعلیق و زندان برای دانشجویان، عدالت و آزادی‌خواهی را همچنان مطالبه کرده و برای تحقق دانشگاهی ‌که از آن دانشجویان باشد، پایداری می‌کنیم.»

از حمله امضاکنندگان بیانیه می توان به الهه درخشان، پرستو بیرانوند، رضا اسدآبادی، رضا فراهانی، زهرا علی‌پور، سارا زارع، شبنم مقدسی، شهاب تقی پور، علی نانوایی، فرشته طوسی، محمد نجفی، مهدیه گلرو، میلاد موسوی، نگین باقری و هادی نجفی اشاره کرد.

کمیته دفاع از حقوق زنان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر