۱۴۰۲ مرداد ۳۰, دوشنبه

تداوم بازداشت؛ گزارشی از آخرین وضعیت دو شهروند بهائی در زندان بابل

تداوم بازداشت؛ گزارشی از آخرین وضعیت دو شهروند بهائی در زندان بابل

هرانا

سوزان عید محمدزادگان و نیوشا بدیعی ثابت، شهروندان بهائی، علیرغم گذشت شش روز از زمان دستگیری، کماکان به صورت بلاتکلیف در زندان بابل بسر میبرند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، سوزان عید محمدزادگان و نیوشا بدیعی ثابت، شهروندان بهائی در زندان بابل در بازداشت و بلاتکلیفی بسر میبرند.

یک منبع مطلع نزدیک به خانواده یکی از این شهروندان به هرانا گفت: “آنان توسط شعبه دوم دادیاری دادسرای عمومی و انقلاب بابل مورد تفهیم اتهام گرفته اند. علیرغم پیگیری خانواده این شهروندان از مراجع قضایی، مسئولین مربوطه از ارائه پاسخی شفاف در خصوص وضعیت پرونده و اتهامات مطروحه علیه آنها خودداری میکنند.”
به گفته این منبع مطلع، خانم عید محمدزادگان و خانم بدیعی ثابت از زمان بازداشت تاکنون از ملاقات و تماس تلفنی با خانواده محروم هستند.

شامگاه سه شنبه بیست و چهارم مردادماه، سوزان عید محمدزادگان و نیوشا بدیعی ثابت توسط نیروهای امنیتی بدون ارائه حکم قضایی در منزل خانم عید محمدزادگان در بابل بازداشت شدند.

پیشتر یک منبع مطلع در خصوص خانم عید محمدزادگان به هرانا گفته بود: “سوزان تا سال گذشته به دلیل بیماری سختی که داشت شیمی درمانی میشد. الان داروهای خاصی استفاده میکند و شرایط جسمانی مساعدی ندارد. همچنین او از مادرش به دلیل بیماری و کهولت سن نگهداری میکند.”

نیوشا بدیعی ثابت، ۳۸ ساله، روانشناس، مترجم و شهروند بهائی ساکن تهران است. وی پیش از این نیز سابقه بازداشت و برخوردهای قضایی را داشته است.

تا لحظه تنظیم این گزارش از دلایل بازداشت و اتهامات مطروحه این شهروندان اطلاعی حاصل نشده است.

شهروندان بهائی در ایران از آزادی‌های مرتبط به باورهای دینی محروم هستند، این محرومیت سیستماتیک در حالی است که طبق ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۱۸ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی هر شخصی حق دارد از آزادی دین و تغییر دین با اعتقاد و همچنین آزادی اظهار آن به طور فردی یا جمعی و به طور علنی یا در خفا برخوردار باشد.
بر اساس منابع غیررسمی در ایران بیش از سیصد هزار شهروند بهائی وجود دارد اما قانون اساسی ایران فقط اسلام، مسیحیت، یهودیت و زرتشتی گری را به رسمیت شناخته و مذهب بهائیان را به رسمیت نمی‌شناسد. به همین دلیل طی سالیان گذشته همواره حقوق بهائیان در ایران به صورت سیستماتیک نقض شده است.

کمیته دفاع از حقوق زنان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر