۱۴۰۲ مرداد ۹, دوشنبه

بیمارستان‌های لاهیجان از پذیرش بیماران «بی حجاب» منع شدند

بیمارستان‌های لاهیجان از پذیرش بیماران «بی حجاب» منع شدند

IRANWIRE

بیمارستان‌های لاهیجان از پذیرش بیماران «بی حجاب» منع شدند

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهر لاهیجان با ارسال نامه‌ای به روسای بیمارستان‌های این شهر دستور داده از ارائه خدمات درمانی به زنانی که حجاب اجباری را رعایت نمی‌کنند، خودداری شود.

تصویری از این نامه، روز شنبه ۷ مرداد در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که در آن آمده است با توجه به مکاتبه دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر لاهیجان، «ارائه خدمات درمانی منوط به رعایت حجاب در مراکز خصوصی و دولتی است»

محمد تقی نجف‌زاده، مدیر شبکه بهداشت و درمان لاهیجان، در این نامه از روسای سه بیمارستان و کلیه مراکز خدمات جامع سلامت و معاون مرکز بهداشت شهرستان لاهیجان خواسته تا دستورالعمل ستاد امر به معروف و نهی از منکر را اجرا کنند.

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهر لاهیجان در نامه خود مشخص نکرده است که در شرایط اضطراری و اورژانس که بیمار نیاز به مراقبت فوری دارد، وظیفه مراکز خدمات درمانی چیست.

انتشار این نامه واکنش‌های گسترده‌ای را در شبکه‌های اجتماعی را به دنبال داشته است و گروهی از کاربران این اقدام را بر خلاف «سوگندنامه» پزشکی دانسته و از آن انتقاد کرده‌اند.

سعید مالکی، روزنامه‌نگار، در توییتر خود در این باره نوشته است: «یعنی اگر یک زن بدون حجاب دچار مورد اورژانسی شود کادر درمان لاهیجان اجازه خدمات‌دهی به او را ندارند و نگاه می‌کنند تا بمیرد؟! لابد اگر هم خدمات دهند اخراج خواهند شد! داعش کی بودید شما؟»

عباس عبدی، فعال سیاسی نزدیک به اصلاح‌طلبان، هم خواهان پاسخگویی دولت و وزارت بهداشت شده و در توئیتی نوشته است: «کاری به دبیر ستاد امر به معروف ندارم که درک او همین اندازه است. آن پزشکی که مدیر دولتی است و آن وزارتخانه‌ای که تن به چنین تخلفی ضد انسانی می‌دهد و دولتی که سکوت می‌کند باید پاسخگو باشند.»

حکومت جمهوری اسلامی در ماه‌های گذشته کارزار گسنرده‌ای را با هدف تحمیل حجاب اجباری به زنان و دختران ایرانی آغاز کرده که طی آن صدها کسب و کار به بهانه ارائه خدمات به زنان مخالف حجاب اجباری پلمب شده و هزاران نفر منبع درآمد خود را از دست داده‌اند.

به تازگی متن لایحه «حجاب و عفاف» نیز در رسانه‌ها منتشر شده است که در آن تعداد ماده‌ها از ۱۵ به ۶۹ افزایش یافته و مجازات‌ها و مقررات بسیار سختگیرانه‌ای درباره زنان و مردان مخالف حجاب اجباری پیش‌بینی شده است.

در بخشی از این لایحه و در قسمت وظایف دستگاه‌های اجرایی، از وزارت «بهداشت، درمان و آموزش پزشکی» خواسته شده تا آیین‌نامه نحوه پوشش اساتید، دانشجویان و کارکنان همگن و غیرهمگن را بازنگری، اصلاح و اجرا کند.

این وزارت‌خانه همچنین مکلف به تهیه و ابلاغ دستورالعمل‌هایی برای «رعایت عفاف و حجاب» از سوی بیماران و همراهان آن‌ها در محیط‌های درمانی دولتی و خصوصی شده است.

کمیته دفاع از حقوق زنان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر