۱۴۰۲ اردیبهشت ۲, شنبه

ابراز نگرانی نهاد آمریکایی نسبت به وضعیت مهوش ثابت در زندان

ابراز نگرانی نهاد آمریکایی نسبت به وضعیت مهوش ثابت در زندان

رادیو فردا

مهوش ثابت٬ از چهره‌های سرشناس بهایی

دفتر بین المللی آزادی‌های مذهبی وابسته به وزارت خارجه آمریکا روز جمعه نسبت به گزارش‌ها در خصوص مصدوم کردن مهوش ثابت٬ از چهره‌های سرشناس بهایی، در جریان بازجویی در زندان ابراز نگرانی کرد.

فائزه هاشمی، فعال سیاسی،دو هفته پیش خبر داد که بازجویان زانوهای مهوش ثابت، شاعر بهایی ۷۰ ساله، را در زندان‌ شکسته‌اند.

حساب توئیتری دفتر بین المللی آزادی‌های مذهبی وابسته به وزارت خارجه آمریکا در توییتی نوشت:«در پی انتشار خبر مصدومیت مهوش ثابت در زندان به شدت نگران شده ایم. هیچ کس نباید به خاطر دین خود مجازات شود. ما از مقامات ایرانی می خواهیم اطمینان حاصل نمایند که خانم ثابت فورا تحت مراقبت های پزشکی قرار گرفته و او را آزاد کنند.»

مهوش ثابت روز ۲۷ شهریور ۱۳۹۶ پس از تحمل ۱۰ سال حبس از زندان آزاد شد. اما این شهروند بهایی ۹ مرداد پارسال و در آغاز موج جدیدی از سرکوب بهاییان ایران دوباره دستگیر شد.

دفتر جامعه جهانی بهایی ۲۹ آذر پارسال با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد دستگاه قضایی جمهوری اسلامی برای مهوش ثابت و فریبا کمال‌آبادی، دو مدیر سابق جامعه بهاییان ایران، برای بار دوم ۱۰ سال زندان صادر کرده است.

فائزه هاشمی در این فایل صوتی می‌گوید: «مهوش تعریف می‌کند در هنگام بازجویی، بازجو می‌زده روی صندلی و چون ایشان رو به دیوار نشسته بوده، زانوهایش به دیوار می‌خورده. حالا در زندان عکسبرداری کرده‌اند و به او گفته‌اند که زانوهایت شکستگی دارد».

جمهوری اسلامی ایران آیین بهایی را به رسمیت نمی‌شناسد و مقامات قضایی بارها بهاییان را «جاسوس و دشمن» خوانده‌ و احکام اعدام، بازداشت، زندان و محرومیت از تحصیل و کسب‌وکار علیه آن‌ها صادر کرده‌اند.

مدافعان حقوق بشر و نهادهای بین‌المللی همواره با اشاره به بازداشت‌ گسترده و احکام سنگین علیه شهروندان بهایی، رفتار حکومت جمهوری اسلامی را «نقض سیستماتیک حقوق بشر» می‌دانند.

کمیته دفاع از حقوق زنان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر