۱۴۰۲ فروردین ۱۰, پنجشنبه

هفت درصد از تالاب گاوخونی اصفهان مرطوب شده است

اصفهان – ایرنا – معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی حفاظت محیط زیست استان اصفهان گفت: آخرین تحلیل تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد که حدود هفت درصد از عرصه تالاب گاوخونی در شرق اصفهان پس از رهاسازی آب زاینده‌رود و بارش‌های اخیر مرطوب شده است.

 

به گزارش ایرنا، بر اساس نظر کارشناسان و مسوولان محیط زیست استان اصفهان، سال گذشته حدود ۹۸ درصد از عرصه تالاب بین‌المللی گاوخونی در شرق اصفهان خشک بود.

 

حسین اکبری، روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: آخرین تحلیل تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد که حدود سه هزار و ۲۰۰ هکتار از عرصه ۴۷ هزار هکتاری تالاب گاوخونی مرطوب و بخش‌هایی از عرصه مرطوب شده در شمال تالاب، آبگیری شده است.

وی با بیان‌اینکه تالاب گاوخونی بسیار تشنه است، تصریح کرد: در زمان حاضر این تالاب مانند اسفنجی است که همه آب‌های رسیده را به داخل خود جذب می کند و مرطوب می‌شود اما آبگیری آن در گرو تداوم جریان آب ورودی و صرف زمان بسیار بیشتر است.

اکبری اضافه کرد: در تصاویر ماهواره‌ای از تالاب گاوخونی، لکه‌های مِشکی نشانه آب و لکه‌های کمرنگتر گویای مرطوب بودن این عرصه است.

وی با بیان اینکه رهاسازی آب زاینده‌رود از اواخر سال گذشته و همچنین بارش‌های خوب اخیر در افزایش رطوبت تالاب گاوخونی موثر بوده است، خاطرنشان کرد: اواخر بهمن ۱۴۰۱ آب زاینده‌رود برای آبیاری اراضی کشاورزی، رها و همزمان با آن بارش‌های خوبی هم در اصفهان جاری شد.

وی به ذخائر خوب برف در بالادست زاینده‌رود و افزایش حجم ورودی آب به آن اشاره و اضافه کرد: پس از بازگشایی زاینده‌رود برای کشاورزی، در ۲ نوبت رهاسازی موقت آب از محل سد رودشتین به سمت تالاب را داشتیم که اوج دِبی آب رسیده به تالاب در روزهای ۳۰ بهمن و هفتم اسفند گذشته رُخ داد.

اکبری با اشاره به برقراری جریان‌های آب زیرحوضه‌ای غیر از زاینده‌رود مانند رودخانه شور دهاقان در مدت یاد شده، میزان دبی آب ورود به تالاب گاوخونی تا چند روز اخیر را بیش از یک مترمکعب بر ثانیه اعلام کرد.

وی تاکید کرد: بهتر شدن این شرایط مشروط به رهاسازی جریان آب به سمت تالاب و افزایش حجم دریافتی آب است زیرا از این به بعد هوا رو به گرمی می‌رود و اگر جریان آب کم باشد، این عرصه بسرعت خشک می شود.

معاون اداره کل حفاظت محیط زیست اصفهان اظهار امیدواری کرد که امسال با هماهنگی و هم‌افزایی بین بخشی انجام شده، در برنامه مشخص و منظمی، حقابه قابل توجهی برای رودخانه زاینده رود و تالاب گاوخونی تخصیص یابد.

وی افزود: اداره کل حفاظت محیط زیست اصفهان درصدد است تا حقابه مُختص تالاب گاوخونی در ایستگاه “شاخه کنار” دریافت شود و جریان پایدار آب در زاینده‌رود برقرار باشد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر