۱۴۰۱ آذر ۱۸, جمعه

چرا متهمین خانم همچنان با پوشش چادر در دادگاه حاضر می‌شوند؟

چرا متهمین خانم همچنان با پوشش چادر در دادگاه حاضر می‌شوند؟


پوشش چادر یکی از متهمان قتل شهید «روح‌الله عجمیان» در دادگاه واکنش‌های زیادی را در چندروز اخیر در پی داشته‌است. این در حالی‌ست که این متهم در عکس‌های منتشر شده‌ از خودش فاقد حجاب سر بوده‌است و حتی در محل حادثه نیز پوشش بسیار متفاوتی با آنچه که در دادگاه حاضر شده بود؛ داشت و حال دوباره این سوال را مطرح کرد که چرا متهمین در دادگاه باید با پوشش چادر که یکی از نمادهای مهم عفاف و حجاب کشور است حاضر شوند. چه کسی این اجبار را ایجاد کرده‌است؟

ایسناپلاس: در اسفندماه سال ۹۷ خبری بر لغو استفاده اجباری از چادر در دادگاه از سوی «مینو اصلانی» رئیس بسیج جامعه زنان کشور مطرح شد. اصلانی آن سال در توضیح استفاده از چادر می‌گوید:«موضوع استفاده از چادر برای زنان متهم، موضوع امروز و دیروز نیست. در همان ابتدا که چادر به عنوان پوشش متهمان مطرح شد، این اعتراض وجود داشت و به همین خاطر چادر در دادگاه‌ها، شکل‌ها و رنگ‌های مختلف پیدا کرد و دیگر به صورت چادر مشکی نبود. اما به این موضوع نیز کم‌توجهی شد و شاید به چشم مسئولان و سیاستمداران نمی‌آمد، این کار به تدریج در اذهان عمومی نسبت به حجاب تاثیر منفی می‌گذارد. چون اصولا شخص متهم و هرکسی که اتهامی به او وارد است فی نفسه تاثیرخاصی بر جامعه ندارد، لذا به نظر نمی‌رسید که نوع پوشش او موجب جریحه دار شدن احساسات جامعه شود. اینطور برداشت می‌شد که این موضوع تاثیری بر گرایش به حجاب در جامعه ندارد. اما به مرور و با گسترش شبکه‌های اجتماعی و فیلم‌های مختلفی که از دادگاه‌ها ساخته شد و عکس‌هایی که از دادگاه‌ها منتشر شد ایراد و اشتباه این موضوع را به شکل واضحی نشان می‌دهد و احساسات خانم‌هایی که از پوشش استفاده می‌کنند را جریحه دار می‌کند و متاسفانه به دختران جوان ما اینطور القاء می‌شود که پوشش چادر پوشش متهمین جامعه است نه پوشش زنان عادی و مومن.»

با این حال و بعد از گذشت ۴سال از این صحبت‌ها همچنان متهمان خانم زیادی که پوشش خارج از دادگاه‌شان چادر نبوده در دادگاه با پوشش چادر حاضر می‌شوند. در سال ۹۸ نیز عکس‌های منتشر شده از دادگاه «شبنم نعمت‌زاده» که متهم به اخلال در توزیع مایحتاج دارویی بود نیز واکنش‌های منفی زیادی را با خود به همراه داشت. خانم نعمت‌زاده با پوشش کامل چادر مشکی حاضر شده‌بود این در حالیست که وی هیچ‌گاه چنین پوششی نداشت و گویی از چادر برای استتار استفاده شده‌بود. بسیاری از کسانی که به پوشش چادر در دادگاههای کشور شکایت داشتند معتقد بودند متهمین خانم باید در دادگاه با همان پوششی حاضر شوند که حین ارتکاب جرم داشته‌اند نه اینکه در دادگاه یکباره با پوشش چادر حاضر شوند.

واکنشی که در جواب آن اسماعیلی سخنگوی وقت قوه قضاییه گفت:«جز قانون نیست و ما الزام به پوشش چادر برای زندانیان زن را برداشتیم اما اینکه فرد خودش چادر را سر کند ما نمی توانیم وی را از پوشیدن چادر منع کنیم، خود این چادر به لحاظ رنگ مشکی آن معلوم بود که پوشش شخصی این خانم هست و ما نمی‌توانیم افراد را از پوشش شخصی آن ها ولو اینکه با پوشش متداولش متفاوت باشد منع کنیم.»

متاسفانه در سال‌های اخیر به شکل و واضح و آشکاری می‌بینیم که متهمان از پوشش چادر به عنوان مخفیگاه و پناهی برای حضور در جلسات دادگاه استفاده می‌کنند و یا آن را به شکل روبنده جلوی صورت خود می‌گیرند و به اصطلاح در آن مخفی می‌شوند تا از دیده شدن خودشان جلوگیری کنند. پوشش چادر یکی از متهمان قتل شهید عجمیان با چادر را کنار فیلم‌هایی بگذارید که از پیکر بی‌جان شهید عجمیان در جاده تهران- کرج منتشر شد. پیکر بی‌جانی که حتی بعد از شهادتش هم مورد حمله و آزار آشوبگران و قاتلانش قرار گرفت. آشوبگرانی که تا چندی پیش بی‌پروا به پلیس راه جاده و حتی روحانیون حمله می‌کردند و موجب شهادت و جراحات سنگین تعداد زیادی از مامورین امنیتی کشور شدند. حالا بعد از دستگیری و به وقت حاضر شدن در دادگاه از پوشش چادر استفاده می‌کنند!

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر