۱۴۰۰ بهمن ۱۱, دوشنبه

خارج کردن قطعات سانتریفوژ از سایت کرج برای چیست؟





رژیم ایران قصد دارد تولید دستگاه‌های سانتریفیوژ پیشرفته را از مجتمع “تسا” در کرج به مجتمع جدیدی در اصفهان منتقل کند. دوربین‌های نظارتی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم به اصفهان منتقل شده‌اند اما آژانس به آنها دسترسی ندارد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز دوشنبه ۳۱ ژانویه (۱۱ بهمن) اعلام کرد که رژیم ایران اطلاع داده که تولید بخشی از سانتریفیوژهای پیشرفته برای غنی‌سازی اورانیوم را از مجتمع شرکت تکنولوژی سانتریفیوژ (تسا) در کرج به مجتمع دیگری منتقل می‌کند.

این اقدام رژیم ایران یک ماه پس از موافقت با نصب دوربین‌های نظارتی در تأسیسات کرج صورت می‌گیرد.

خبرگزاری رویترز به نقل از دیپلمات‌ها می‌گوید، از آنجا که فعالیت‌های مجتمع کرج مدت‌ها از چشم آژانس پنهان بوده و رژیم ایران اجازه نصب دوربین‌ها را نمی‌داده است، این تجهیزات می‌توانسته‌اند برای تولید سلاح هسته‌ای به کار گرفته شده و به مکانی نامعلوم منتقل شده باشند.

رویترز افزود: در حالی که مذاکرات غیرمستقیم بین تهران و واشنگتن برای نجات توافق برجام در مرحله حساسی است، این اقدام به عدم اطمینان در مورد فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی می‌افزاید.

نماینده دائم جمهوری اسلامی در وین گفته: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تا احیای برجام به اطلاعات نظارتی درباره تاسیسات جدید اتمی اصفهان دسترسی نخواهد داشت.

این در حالیست که قدرت های غربی می‌گویند تنها چند هفته باقی مانده تا پیشرفت‌های اتمی رژیم ایران برجام را به‌طور کامل باطل کند.

یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا امروز گفت: ما در مرحله نهایی مذاکرات هستیم چون همان‌طور که از چند وقت پیش گفته‌اند مذاکرات به دلیل پیشروی‌های هسته‌ای رژیم ایران نمی‌توانند تا ابد ادامه پیدا کنند.

ولید فارس، کارشناس امور خاورمیانه می گوید: تهدیدات و اقدامات رژیم ایران به‌ معنی باجگیری از دولت آمریکا است. تهران این تهدیدات را افزایش می‌دهد تا چیزی از دولت کنونی به‌ دست بیاورد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر