۱۴۰۰ بهمن ۹, شنبه

تجمع اعتراضی و درگیری در منطقه مرزی ایران و افغانستان بر سر حقابه هیرمند


برخی از شهروندان شمال استان سیستان و بلوچستان در اعتراض به دریافت نکردن حقابه هیرمند و عدم رهاسازی آب بند کمال خان، مقابل پایانه مرزی میلک در مرز ایران و افغانستان تجمع کردند.

خبرگزاری ایسنا گزارش داده است که در جریان این تجمع که روز جمعه ۸ بهمن برگزار شد، «به تعدادی از خودروهای باری مستقر در مرز خساراتی وارد» شده است. بر اساس گزارش‌های منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی، معترضان به کامیون‌های ترانزیتی اجازه ورود به ایران نداده‌اند و شیشه برخی از کامیون‌ها نیز بر اثر پرتاب سنگ شکسته شده است.

ایران و افغانستان سال‌هاست که به ‌دلیل خشکسالی کم‌سابقه در منطقه در مورد حقابه رودخانه هیرمند و دریاچه هامون با هم اختلاف دارند. قرارداد حقابه هیرمند در سال ۱۳۵۱ بین تهران و کابل امضا شد، اما در اواخر دهه ۷۰ همزمان با کاهش باران‌های موسمی، سطح آب در دریاچه هامون که منبع اصلی تامین آب آن رودخانه هیرمند است به حداقل رسید.

یک تجمع اعتراضی دیگر هم مقابل کنسولگری افغانستان در زاهدان برگزار شده است و مردم با توجه به وعده‌های استاندار خواستار رهاسازی آب شده‌اند.

مجید میراحمدی، معاون امنیتی وزارت کشور ایران، در واکنش به تجمع امروز مردم در منطقه مرزی گفته است «موضوع حق آبه ایران از رود هیرمند، از مسیر مذاکره و گفت وگو با مسئولان افغانستانی در حال حل شدن است» و «با کسانی که دست به اقدامات غیر قانونی زده اند، برخورد خواهد شد».

اواخر دی‌ماه امسال گزارش‌هایی درباره بازگشایی دریچه‌های آب‌بند کمال‌خان در افغانستان به سوی ایران منتشر شد ولی طالبان این گزارش‌ها را رد کرد.

حسین مدرس‌ خیابانی، استاندار سیستان و بلوچستان، گفته بود که با رهاسازی آب از بند کمال‌خان، چاه‌‌ نیمه‌های منطقه سیستان که ذخایر آنها به دلیل خشکسالی به یک چهارم تقلیل پیدا کرده، پر شده و مشکل آب این منطقه برای سال ۱۴۰۱ حل خواهد شد.

گزارش‌ها از افغانستان حاکی است بارش‌ فراوان باران در ماه جاری در افغانستان، مخزن سد کمال‌ خان را کاملا پر کرده و آب از دیواره‌های آن لبریز شده است.

این آب‌بند در مسیر رودخانه هیرمند ساخته شده و به دریاچه هامون که میان ایران و افغانستان مشترک است، سر ریز می‌شود و مردم معترض استان سیستان و بلوچستان خواهان رهاسازی آب آن شده‌اند.

استان سیستان و بلوچستان در سال‌های اخیر به شدت درگیر پیامدهای بحران خشکسالی بوده است. در سال‌های گذشته ده‌ها روستا در استان سیستان ‌و بلوچستان خالی از سکنه شده است و به گفته یکی از نمایندگان مجلس ایران، تنها ۱۹ درصد از ساکنان این استان به آب آشامیدنی بهداشتی دسترسی دارند.





هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر