۱۴۰۲ آذر ۵, یکشنبه

بیشترین قاچاق حیوانات در کدام استانهاست؟

فارس

معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط‌ زیست با بیان اینکه وضعیت 4 پرنده در معرض انقراض در کشور به شدت بحرانی است، گفت:بیشترین آمار قاچاق حیات وحش و کشفیات در بوشهر، هرمزگان، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان است. 5 آذر

حسن اکبری معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط‌ زیست امروز یکشنبه 5 آذر 1402 در نخستین نشست هم‌اندیشی مدیریت و پیشگیری از قاچاق گونه‌های حیات وحش، اظهار کرد: ایران یکی از ۲۰ کشور مهم دنیا از نظر تنوع زیستی است.

وی افزود: تاکنون ۸۶۶۰ گونه گیاهی و بیش از ۲۰۰ گونه مهره‌دار درکشورمان شناسایی شده است و یک سوم از گونه‌های گیاهی شناسایی شده اندمیک هستند.به گفته اکبری، از حدود ۷۰ سال پیش کاهش جمعیت حیات وحش آغاز شده‌ است‌ که بیشتر از عواملی مانند تخریب زیستگاه، تغییر اقلیم و شکار غیرمجاز حاصل می شود.

وی بیان داشت: دلایل کاهش جمعیت حیات وحش شکار غیر مجاز، تصادفات جاده‌ای، ورود گونه‌های مهاجم، بیماری‌های حیات وحش و قاچاق حیات وحش است. همچنین تغییر کاربری اراضی، جزیره‌ای شدن، چرای بی‌رویه، تغییر اقلیم و سایر اشکال تخریب گیاهی از دیگر دلایل کاهش جمعیت حیات وحش است.معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط‌ زیست افزود: طبق تعریف دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد برداشت، خرید فروش، واردات صادرات، پردازش، نگهداری و به دست آوردن و مصرف کردن گونه‌های گیاهی و جانوری وحشی بر خلاف قوانین ملی و بین المللی است و قاچاق حیات وحش شامل جمع آوری، حمل و نقل، پخش غیرقانونی جانوران و فرآورده‌های آنها است.

4 پرنده در معرض انقراض در شکار قاچاقچیان

اکبری گفت: در کشور چهار پرنده ارزشمند داریم که بیشترین آمار قاچاق مربوط به آنها استکه شامل شاهین، بالابان، بحری و هوبره است. هر چهار پرنده در حال انقراض و در وضعیت بدی به سر می‌برند.

وی بیان داشت: متأسفانه کشورهای حاشیه خلیج فارس به نگهداری این پرندگان علاقه خاصی دارند و قاچاق زیادی از سمت کشور ما به این کشورها انجام می‌شود.

اکبری ادامه داد: بالابان به لحاظ رفتارشناسی از پدیده‌های شگفت انگیز طبیعت محسوب می‌شود و این پرنده زمانی که حمله می‌کند سرعت حرکت آن به بالای ۲۰۰ کیلومتر می‌رسد و غیر ممکن است که اراده کند پرنده دیگری را شکار کند و نتواند، بنابراین وجود این پرندگان در ایجاد تعادل طبیعت بسیار حائز اهمیت‌اند.

وی با اشاره به اینکه بیشترین قاچاق بالابان در افغانستان، پاکستان و ایران است، گفت: وقتی این پرندگان شکار و زنده‌گیری می‌شوند در اسارت دچار آسیب‌های شدید می‌شوند و گاهی متأسفانه قاچاقچیان آنها را در لوله پلیکا نگهداری می‌کنند.

اکبری گفت: قاچاق حیات وحش در جهان چهارمین رتبه در تجارت غیرقانونی را دارد و در ایران بیشترین آمار قاچاق حیات وحش و کشفیات در بوشهر، هرمزگان، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان است.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست بیان داشت: فقر و بیکاری از علل قاچاق محسوب می‌شوند. ناآگاهی از عواقب قاچاق نیز باید مورد توجه قرار گیرد برخی از بازار قاچاق، حیوانات را خریداری می‌کنند و این موضوع‌ها باید فرهنگ سازی شود.

وی نسبت به مافیای خرید و فروش‌حیات وحش به ویژه در تهران هشدار داد و گفت: برخوردهای قضائی در این زمینه کافی نبوده است و قوانین هم بازدارنده نیست و به دلیل فقر جوامع محلی این اتفاق باز هم تکرار می ‌شود. با گرفتن افراد خرده‌پا و نرسیدن به افراد اصلی این روند بهتر نخواهد شد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر