۱۴۰۱ اردیبهشت ۱۸, یکشنبه

افزایش شمار بازداشت شدگان؛ تداوم جو امنیتی و اختلال گسترده اینترنت در خوزستان

خبرگزاری هرانا – امروز یکشنبه ۱۸ اردیبهشت‌ماه برای سومین روز متوالی، اختلالات گسترده در اینترنت خانگی و قطعی اینترنت تلفن همراه کماکان در خوزستان ادامه دارد. در پی انتشار فراخوانی مبنی بر تجمع و اعتراض به افزایش قیمت نان در رسانه‌ها، در شماری از شهرهای خوزستان شب گذشته نیز دستکم ده شهروند دیگر در شهرهای سوسنگرد، حمیدیه و اهواز توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، شب شنبه ۱۷ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱، در ادامه بازداشت‌ شهروندان معترض در خوزستان، دستکم ده شهروند دیگر در شهرهای سوسنگرد، حمیدیه و اهواز توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند.

هویت این افراد “سعید دحیمی، فرزند راضی و ۳۵ ساله در حمیدیه” و “علی مغینمی، فرزند جبار، ۴۰ ساله، کارمند شهرداری و “حسین مغینمی، فرزند راضی، ۲۲ ساله، جاسم بحرانى، هاشم بحرانى و محمد طرفى در سوسنگرد” و “عادل حمادى، مصطفى چلداوى، عباس چلداوى و عماد سوارى در اهواز” احراز شده است.

امروز یکشنبه ۱۸ اردیبهشت‌ماه برای سومین روز متوالی، اختلالات گسترده در اینترنت خانگی و قطعی اینترنت تلفن همراه کماکان در خوزستان ادامه دارد. بنا بر گزارش‌ها اختلالات گسترده در اینترنت موجب اختلال در اینترنت نهادهای اداری و دستگاه‌های دولتی استان خوزستان نیز شده است. همچنین گزارش‌ها از برقراری جو امنیتی و حضور ماموران نیروی انتظامی و یگان ویژه در خیابان‌های سوسنگرد و ایذه حکایت دارد.

روز جمعه ۱۶ اردیبهشت‌ماه در پی انتشار فراخوانی مبنی بر تجمع و اعتراض به افزایش قیمت نان در رسانه ها، در شماری از شهرهای خوزستان جو امنیتی برقرار شد. در همین زمینه، شب پنجشنبه ۱۵ اردیبهشت ماه دستکم ۲۰ شهروند در سوسنگرد توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده بودند. همچنین گفته میشود که در شهرستان ایذه تجمعات اعتراضی برگزار شده و با سرکوب و برخورد ماموران همراه بوده و از گاز اشک آور نیز استفاده شده است.

امتداد در این خصوص به نقل از یک از فعالان مدنی خوزستانی گفته است: «جمعه شب، اولین جرقه اعتراضات در سوسنگرد زده شد و بر اساس اخبار رسیده، جمعیت گسترده‌ای از مردم معترض به آنچه، گرانی و تنگناهای معیشتی در شعارها عنوان شده در خیابان‌های این شهرستان حاضر شدند. پس از این به عنوان نمونه در شهرستان اهواز در دو شب پیاپی در مناطق عرب‌نشین زرعان، آخر آسفالت، کوی علوی و کوی مشعلی(ابوذر) شاهد اعتراضات خیابانی و اقداماتی نظیر به آتش کشیدن لاستیک خودرو بودیم.»

بنا بر اظهارات وی اعتراضات در اهواز به صورت پراکنده صورت گرفته و به سرعت سرکوب شده است. اما در ایذه، شکل اعتراضات، کاملا سیاسی و دامنه‌دار بوده و در سوسنگرد نیز تداوم داشته است.

براساس گفته‌های این منبع: «مناطق عرب‌نشین کمتر برخوردار در این اعتراضات، جو ملتهبی را در شب‌های اخیر در اهواز تجربه کرده‌اند. همچنین سوسنگرد و ایذه نیز شب‌های پر التهابی را تجربه کرده و شاهد حضور گسترده مردم معترض در خیابان بودند. البته در این بین، گستردگی تجمعات در شهرستان ایذه، خیلی پر تراکم‌تر از دیگر نقاط استان بود و تعداد کثیری از مردم در اعتراض به گرانی‌ها و مشکلات معیشتی در خیابان حاضر شدند. کما اینکه در اعتراضات سال‌های ۹۶ و ۹۸ نیز ما گسترده‌ترین اعتراضات را در شهرستان‌های ایذه و بهبهان شاهد بودیم.»

بنا بر این گزارش ماموران برای پراکنده کردن جمعیت اقدام به تیراندازی هوایی کرده‌اند: «در شهرستان سوسنگرد همچنین، آتش زدن لاستیک خودرو به عنوان یک حرکت اعتراضی از سوی معترضین صورت گرفته است. نکته قابل توجه و ذکر در این باره، شلیک گسترده تیرهای هوایی برای پراکنده کردن معترضین، بخصوص در ایذه و سوسنگرد بوده که به صورت پراکنده در نقاط مختلف ایذه، سوسنگرد و دیگر نقاط محل اعتراض صورت گرفته و البته تا این لحظه، هیچ آماری از جراحت احتمالی معترضین در دست نیست.»

به علاوه گفته می‌شود که روز شنبه ۱۷ اردیبهشت‌ماه مقابل سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان نیروهای امنیتی و یگان ویژه به صورت گسترده حضور داشتند. این امر در پی تجمعات اعتراضی چند روز گذشته مقابل این سازمان به دلیل افزایش قیمت آرد و گندم بوده است.

لازم به ذکر است؛ طی روزهای گذشته خبر افزایش قیمت نان و همچنین سهمیه ای شدن فروش آن با واکنش گسترده کاربران شبکه های اجتماعی همراه بوده است.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر