۱۴۰۰ اسفند ۱۶, دوشنبه

مطالبات مزدی و بیمه‌ای کارگران در ۴ واحد صنفی

کارگران نگهبان شاغل در «معدن زغال سنگ سنگرود» از عدم پرداخت ۳ ماه معوقات مزدی و بیمه‌ای خود خبر دادند. از سوی دیگر، پس از گذشت چندین ماه از اعلام پایان فعالیت پیمانکار معدن ققنوس یک در مجتمع معادن سنگ‌آهن سنگان خواف، هنوز وضعیت نزدیک به ۳۰۰ کارگر بیکار شده این واحد معدنی نامعلوم است و در بلاتکلیفی بسر می‌برند. همچنین شماری از کارگران شرکت فولاد بوتیای ایرانیان از محقق نشدن وعده‌های مسئولان این شرکت مبنی بر افزایش دستمزد و رسیدگی به دیگر مطالباتشان خبر دادند. بعلاوه کارگران ابنیه فنی راه‌آهن لرستان به دلیل گرانی‌های قبل از آغاز سال نو، خواستار پرداخت پیش از موعد عیدی خود توسط پیمانکار این شرکت شدند.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از ایلنا، کارگران نگهبان شاغل در «معدن زغال سنگ سنگرود» خواستار پرداخت ۳ ماه معوقات مزدی و بیمه‌ای و همچین عیدی خود هستند.

بر اساس این گزارش، تعدادی از کارگران نگهبان شاغل در معدن تعطیل شده زغال سنگ سنگرود در استان گیلان گفتند: الان چند وقت است که منتظر پرداخت حقوق از طریق مسئولان هستیم که هنوز انجام نشده است.

این کارگران که می‌گویند دست‌کم سه ماه معوقات مزدی و بیمه‌ای پرداخت نشده دارند، در ادامه گفتند: بعد از تجمع سه روزه اعتراضی مسئولان شهرستانی با برگزاری جلسه وعده پرداخت حداقل بخشی از مطالباتمان را دادند که متاسفانه هنوز عملی نشده است.

آنها با بیان اینکه در ادامه بی‌توجهی مسئولان در روزهای دهم تا دوازدهم سه روز تجمع اعتراضی در محدوده محل نگهبانی برپا کردیم، درباره مطالبات خود گفتند: سال جاری سه ماه حقوق نگرفته‌ایم و عیدی و پاداش کارگران نیز پرداخت نشده است.

این کارگران نگهبان که تعداد آن‌ها نزدیک به ۲۵ نفر است، در ادامه درباره وضعیت معدن گفتند: چند سالی است این واحد معدنی به بهانه غیر اقتصادی بودن تعطیل شده و در طول این مدت ما نگهبانان از اموال معدن به خوبی محافظت کرده‌ایم.

در حال حاضر شرایط نگهداری (آب کشی) از برخی تونل‌ها به دلیل خرابی پمپ‌ها به درستی انجام نمی‌شود و ادامه این روند تونل ها را با مشکل رو برو می‌کند. ما این موضوع را به مسئولان بالادستی اطلاع داده‌ایم.

براساس گفته این کارگران، همه مقامات شهرستانی و کارفرما قول حمایت از کارگران نگهبان سنگرود و پرداخت مطالبات معوقه آن‌ها را می‌دهند و اظهار امیدواری می‌کنند که به زودی مشکلات مرتفع می‌شود اما هنوز اتفاق خاصی در این زمینه نیفتاده است.

این کارگران در ادامه تصریح کردند: چندین ماه است کارفرما وعده پرداخت حقوق می‌دهد. در طول چند سال گذشته روند پرداخت حقوق کارگران با تاخیر انجام شده و هیچ تغییری نکرده است.

آن‌ها افزودند: تا روزی که واریزی‌ها انجام شود نمی‌توانیم به وعده‌ها دلخوش باشیم. وضعیت معیشت‌مان خوب نیست با این حال امیدواریم این بار مسئولان به وعده‌ها عمل کنند.

مطالبات کارگران شرکت فولاد بوتیای ایرانیان

به گزارش ایلنا، شماری از کارگران شرکت فولاد بوتیای ایرانیان از محقق نشدن وعده‌هایی که توسط مسئولان شرکت به کارگران داده شده، خبر دادند.

بر اساس این گزارش، این کارگران که در روزهای گذشته به تبعیض در حقوق و مزایای دریافتی خود اعتراض کرده بودند، می‌گویند: حدود ۵ سال است مسئولان وعده افزایش حقوق می‌دهند اما هنوز اقدام خاصی در این خصوص انجام نشده است.

این کارگران که به دنبال اجرای طرح همسان‌سازی حقوق و دستمزد هستند، می‌گویند: درست نیست برای کار یکسان در یک منطقه یکسان، دستمزدها متفاوت باشد. ما درخواست داریم حقوق و دستمزد کارگران مجتمع فولاد بوتیای ایرانیان با کارگران زرند و سیرجان که زیرمجموعه شرکت میدکو هستند، یکسان باشد و تبعیض مزدی از میان برداشته شود.

آنها می‌گویند: در پیگیری مطالبات‌مان، پیش از این نمایندگان کارگری با مدیرعامل مجتمع جلسه‌ای برگزار کرده‌اند اما هنوز نتیجه‌ای حاصل نشده است.

مطالبات کارگران نگهداری راه آهن لرستان

به گزارش ایلنا، کارگران ابنیه فنی راه‌آهن لرستان از کارفرما درخواست دارند که به دلیل گرانی‌های قبل از آغاز سال نو، زودتر از موعد عیدی کارگران پیمانکاری را بپردازد.

یکی از کارگران نگهداری راه‌آهن لرستان در تماس با خبرنگار ایلنا گفت: باتوجه به مخارج سنگین سال نو از شرکت تراورس می‌خواهیم عیدی و پاداش کارگران را قبل از پایان سال پرداخت کند.

به گفته وی؛ هم اکنون شمار زیادی کارگر نگهداری در خطوط ریلی لرستان در شرایط سخت مشغول کارند. کارگران همواره در روزهای پایانی سال نگران تامین نیازهای خانواده‌های خود برای نوروز هستند.

براساس گفته این کارگر؛ سال گذشته پرداخت عیدی کارگران ابنیه فنی لرستان به روزهای پایانی سال وحتی شب عید موکول شد که به این ترتیب کارگران با توجه افزایش سرسام آوار قیمت‌ها توان خرید خود را از دست دادند.

این کارگر با بیان اینکه دلیل کارفرما برای پرداخت به موقع عیدی و سایر مطالبات معوقه کمبود منابع مالی در راه آهن است، افزود: ما کارگران علارغم اینکه به دلیل دریافت نکردن به موقع دستمزد دچار مشکلات معیشتی هستیم اما خواسته‌مان دریافت عیدی حداقل یک ماه قبل از پایان سال است.

وی در ادامه بر لزوم پرداخت عیدی و پاداش کارگران پیمانکاری راه‌آهن تا قبل از پایان سال تاکید کرد و گفت: شرکت تراورس در حد توان پرداخت عیدی کارگران مجموعه خود را به روزهای پایانی سال موکول نکند تا کارگران از این طریق اقلام و مایحتاج مورد نیاز را تهیه کنند.

بلاتکلیفی کارگران بیکار شده سنگ آهن ققنوس خواف

به گزارش ایلنا، پس از گذشت چندین ماه از اعلام پایان فعالیت پیمانکار معدن ققنوس یک در مجتمع معادن سنگ‌آهن سنگان خواف هنوز وضعیت نزدیک به ۳۰۰ کارگر بیکار شده این واحد معدنی نامعلوم است.

بر اساس این گزارش، با اعلام پایان فعالیت پیمانکار معدن ققنوس یک در مجتمع معادن سنگ‌آهن سنگان خواف، حدود ۳۰۰ کارگر باسابقه علبرغم وعده بازگشایی معدن در بلاتکلیفی به سر می‌برند. به همین دلیل آن‌ها بارها اعتراض صنفی برگزار کرده‌اند.

کارگران اظهار کردند: وضعیت پیش آمده در حالی ادامه دارد که از ابتدای توقف فعالیت این معدن، مسئولان وعده بازگشایی کارگاه را می‌دهند. در عین حال با اطلاع‌رسانی رسانه‌ای برخی مسئولان استانی و معادن سنگ‌آهن سنگان خواف مقرر کرده‌اند به زودی فعالیت معدن ققنوس یک با تغییر پیمانکار از سر گرفته می‌شود، اما انتشار این اخبار ازسوی برخی از این مسئولان نه تنها موجب خوشحالی کارگران نمی‌شود بلکه اعتمادی به این وعده‌ها احساس نمی‌شود.

بر این اساس، راه‌اندازی معدن ققنوس یک و قول بازگشت به کار کارگران فقط در حد حرف باقی مانده است.

کارگران بیکار شده این واحد معدنی در تشریح مشکلات خود گفتند: شرکت بهره‌بردار از ۱۵ سال پیش پروانه بهره‌برداری معادن پلاسری ققنوس یک تا سه در معادن سنگ آهن سنگان خواف را برعهده داشت که امسال پروانه بهره‌برداری آن به پایان رسید و درخواست تمدید پروانه آن‌ها از سوی مدیران دولتی رد شد، در نتیجه کارگران بلاتکلیف و بیکار شده‌اند.

به نقل از این کارگران گفته می‌شود که در حال حاضر آن‌ها هر روز در حوالی محل کار خود حاضر شده و پس از چند ساعت سرگردانی دوباره آنجا را ترک می‌کنند تا صحت وعده‌های داده شده مسئولان در خصوص آغاز فعالیت محل کارشان را مشاهده کنند.

کارگران معدن ققنوس یک همچنین گفتند: شرایط فوق باعث نگرانی و برهم خوردن آرامش ما شده است. به همین دلیل از مسئولان نظارتی و قضایی درخواست داریم نظارت خود را بر رفتار مسئولان و عملکرد پیمانکار معادن سنگ‌آهن سنگان خواف بیشتر کنند.

 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر