امروز دوشنبه ۲۰ دیماه، در سایه فقدان ایمنی محیط و شرایط کار، حادثه ای باعث مرگ و مصدومیت ۲ کارگر در شازند شد. ایران در زمینه رعایت مسائل ایمنی کار در میان کشورهای جهان رتبه ۱۰۲ را به خود اختصاص داده که رتبه بسیار پایینی است.
امروز دوشنبه ۲۰ دیماه ۱۴۰۰، وقوع حریق در پتروشیمی شازند موجب مرگ و مصدومیت ۲ کارگر شد.
مدیرکل بحران استانداری مرکزی گفت: عصر امروز در مجموعه پتروشیمی شازند یکی از مخازن نه چندان بزرگ پتروشیمی شازند به سبب نشتی دچار حریق شد.
حمید غیاثی افزود: با پیگیری که انجام دادیم بلافاصله کار اطفای حریق در این شرکت مهار و در حال حاضر نیز مشغول سردکردن و خنک سازی حریق هستند و خوشبختانه در این ساعت حریق اطفا شده است.
غیاثی بیان کرد: متاسفانه در این سانحه یک نفر جان خود را از دست داده و یک نفر دچار سوختکی ۳۰- ۴۰ درصدی شده که جهت مداوا به مراکز درمانی انتقال یافته است.
مرگ و مصدومیت ۵۳ کارگر در کشور
به گزارش ایلنا، ۱۴ کارگر در بازه زمانی کمتر از ۱۴ روز دچار سانحه شدند و جان باختند و ۳۹ نیروی کار نیز در این حوادث دچار صدمات جزئی و جدی شدند.
بر اساس این گزارش، بسیاری از کارشناسان ایمنی و بهداشت نسبت به فرسودگی سرویسهای ایاب و ذهاب کارگران انتقاداتی مطرح کردهاند آنهم علارغم هشدارهای بسیار که: جان انسانها ارزشمند است و نباید کارگران را به اجبار سوار ارابه مرگ کنند. وسیله ایاب و ذهاب باید ایمن باشد تا حوادثی مثل آتشسوزی، واژگونی یا ترمزبریدگی اتفاق نیفتد.
بر اساس ماده ۱۵۲ قانون کار، در صورت دوری کارگاه و عدم تکافوی وسیله نقلیه عمومی، صاحب کار باید برای رفت و برگشت کارکنان خود وسیله نقلیه مناسب در اختیار آنان قرار دهد. این ماده قانونی که مادهای الزامآور است به ضرورت شرایط حمل و نقل آسان اشاره میکند و اینکه وزارت کار باید با تعریف «دوری کارگاه» کارفرمایان را مکلف کند تا سرویسهای مناسب در اختیار کارگران بگذارند. با این حال به نظر میرسد، فرسودگی سرویس ایاب و ذهاب که در اغلب کارگاههای کشور به چشم میآید، راهکاری برای هزینههای کمتر است که منجر به سوانح مرگبار میشود.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر