۱۴۰۰ بهمن ۲۰, چهارشنبه

برای بار سوم؛ متهم به قتل وحید مرادی به اعدام محکوم شد/ رهایی ۳ زندانی از چوبه دار


 متهم به قتل وحید مرادی در زندان رجایی‌شهر کرج برای سومین بار به اعدام محکوم شد. پیش از این ۲ بار حکم اعدام او توسط دیوان عالی کشور نقض شده بود. همزمان سه زندانی در کوه چنار، اسلامشهر و میاندوآب که در پرونده‌های جداگانه به اعدام محکوم شده بودند، با کسب رضایت از اولیای دم از چوبه دار رهایی یافتند.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از شرق، متهم به قتل وحید مرادی در زندان رجایی‌شهر کرج برای سومین بار به اعدام محکوم شد.

براساس این گزارش، این پرونده ۱۱ تیرماه سال ۹۷ با قتل یک زندانی به نام وحید مرادی در زندان رجایی شهر تشکیل شد.

مأموران با رصد دوربین‌های مداربسته و تحقیق از شاهدا، تعداد ۱۷نفر از زندانیان را که در درگیری حضور داشتند، بازداشت کردند و با تحقیق از آن‌ها مشخص شد عاملان قتل دو مرد جوان به نام‌های عباس و سعید هستند.

عباس تبرئه شد، اما برای سعید ۴۷ ساله که پیشتر به اتهام قتل به اعدام محکوم شده بود، به اتهام مباشرت در قتل و برای دیگر متهمان به اتهام شرکت در نزاع دسته‌جمعی کیفرخواست صادر و پرونده به دادگاه کیفری یک استان تهران فرستاده شد.

متهمان در شعبه چهارم دادگاه محاکمه و به حبس محکوم شدند. سعید نیز با درخواست اولیای دم به اعدام محکوم شد، اما با نقض این رأی از سوی قضات شعبه ۳۹ دیوان، او بار دیگر در همان شعبه پای میز محاکمه رفت. متهم در دومین جلسه محاکمه بعد از پخش فیلم صحنه قتل در دادگاه بار دیگر به اعدام محکوم، اما این حکم نیز در دیوان نقض شد.

به این ترتیب وی برای سومین بار در همان شعبه محاکمه و در آخرین دفاعش گفت: «در آن درگیری افراد زیادی بودند که ممکن است مقتول با ضربه چاقوی آن‌ها به قتل رسیده باشد.»

در پایان هیئت قضایی، با توجه به مدارک موجود در پرونده متهم را برای سومین بار به اعدام محکوم کرد.

پیشتر یک زندانی دیگر نیز از بابت قتل وحید مرادی به اعدام محکوم شده بود که با پرداخت دیه، رضایت خانواده مقتول را کسب کرد.

لازم به یادآوری است وحید مرادی که در زندان رجایی شهر کرج تحمل حبس می‌کرد، در تاریخ ۱۱ تیرماه ۱۳۹۷، بعد از اینکه مورد حمله گروهی از زندانیان مسلح به سلاح سرد در زندان قرار گرفت، به قتل رسید. آقای مرادی از زندانیان سابقه داری بود که چند بار در طرح های موسوم به “ارتقای امنیت اجتماعی” بازداشت و در سطح شهر چرخانده شده بود.

وحید مرادی هر چند از اوایل خردادماه ۹۷ از بابت اتهام قتل در زندان به سر می برد اما درگیری‌های او با دسته‌ای از خلافکاران شناخته شده‌ای که جذب همکاری با نهادهای امنیتی شده بودند، دامنه دار بود. قتل این زندانی برای افرادی که به محیط زندان رجایی شهر کرج، خرده فرهنگ های “شرارتی” و شبکه سازی نیروهای امنیتی در میان این بخش از جامعه آگاه هستند، نمونه دیگری از تسویه حساب و قتل سازمان یافته است که با تحریک زندانیان در محیط بسته زندان صورت گرفت.

رهایی از اعدام یک زندانی در اسلامشهر

به گزارش جوان، یک زندانی در اسلامشهر با گذشت اولیای دم از اعدام رهایی یافت.

بر اساس این گزارش، روز نهم آذر ماه سال ۸۵ به مأموران کلانتری ۱۶ احمدآباد اسلامشهر خبر رسید رهگذری جسد بی‌جان مرد جوانی را داخل خودروی وانت نیسانی در اطراف شهر پیدا کرده است.

وقتی مأموران به محل حادثه رسیدند با جسد مردی که هیچ مدرک هویتی همراه نداشت، روی صندلی شاگرد در حالی که طناب زرد رنگی به دور گردنش پیچانده شده بود، روبه‌رو شدند.

پلیس در ادامه هویت مقتول را به نام احسان شناسایی کرد که مشخص شد وی با خودروی نیسان یکی از دوستانش کار می‌کرده است.

متهم پس از بازداشت در بازجویی‌ها به قتل احسان اعتراف کرد و پس از تکمیل تحقیقات در شعبه ۷۴ دادگاه کیفری استان تهران محاکمه شد.

اولیای دم برای متهم درخواست اعدام کردند و هیئت قضایی هم وی را به جرم قتل عمد به اعدام محکوم کرد.

رأی دادگاه پس از تأیید در یکی از شعبه‌های دیوان عالی کشور برای سیر مراحل اجرای حکم به شعبه اجرای احکام دادسرای امور جنایی تهران فرستاده شد تا اینکه متهم سه سال قبل در زندان رجایی شهر کرج پای چوبه‌دار حاضر شد. طناب دار به گردن متهم آویخته شده بود که هیئت صلح و سازش دادسرای امور جنایی تهران به سرپرستی قاضی محمد شهریاری موفق شدند از اولیای دم مهلت بگیرند.

اولیای دم اعلام کردند در صورتی که دیه ۵۰۰ میلیون تومانی پرداخت کند او را می‌بخشند. به این ترتیب متهم از پای چوبه دار به سلولش بازگشت تا شرط اولیای دم را برآورده کند. در حالی که متهم همه دیه را نتوانسته بود فراهم کند و قرار بود به زودی دوباره پای چوبه دار حاضر شود، هیئت صلح و سازش و یکی از خیران مابقی دیه وی را به اولیای دم پرداخت کردند و زندانی در نهایت پس از ۱۵ سال زندانی آزاد شد.

رهایی یک زندانی از اعدام در میاندوآب

به گزارش میزان، یک زندانی در میاندوآب با گذشت اولیای دم از اعدام رهایی یافت.

رئیس کل دادگستری استان آذربایجان غربی گفت: این بیستمین سازش در پرونده‌های اعدام در شهرستان میاندوآب است.

رهایی یک زندانی در کوه چنار

به گزارش میزان، رئیس کل دادگستری استان فارس از رهایی یک زندانی از اعدام در کوه چنار با گذشت اولیای دم خبر داد.

کاظم موسوی در تشریح این پرونده گفت: حدود ۸ سال پیش در شهرستان کوه چنار در پی بروز اختلاف مالی بین دو تن درگیری و نزاع رخ داد که در نهایت جوانی جان خود را از دست می‌دهد.

رئیس کل دادگستری استان فارس در ادامه افزود: با تلاش مجدانه رئیس حوزه و اعضای شعبه شورای حل اختلاف کوه چنار و غالب بودن فرهنگ عشیره ای. در این منطقه با بهره گیری از ظرفیت ریش سفیدان منطقه و برگزاری جلسات متعدد با خانواده‌ی اولیای دم، در نهایت رضایت اولیاء دم اخذ و رضایت آنان نسبت به محکوم پرونده حاصل شد.

به گفته وی: از ابتدای سال جاری تا پایان دی ماه با اخذ رضایت از اولیای دم، ۶۰ فقره اعدام در استان فارس به مصالحه ختم شده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر